Tammelan Kylät ry kampanjoi kylien puolesta – arvonnan palkintona 200 euron lahjakortti
Tammelan Liesjärvellä asuvan Moona Mäntyvaaran työ on tänä kesänä tutustua Tammelaan.
Tammelan Kylät ry palkkasi Mäntyvaaran kesäksi toiseksi tapahtumasomettajistaan. Mäntyvaaran työnkuva on käydä eri kylissä ja niiden tapahtumissa valokuvaamassa, haastattelemassa ihmisiä ja päivittämässä sosiaalista mediaa.
Mäntyvaara tunnustaa, ettei etukäteen tunne Tammelan kyliä kovinkaan hyvin.
-Tämä on hyvä keino tutustua lähiseutuun, opettavainen työ, Mäntyvaara kertoo.
Mäntyvaara ei ole ainoa, joka tutustuu tänä kesänä Tammelan kyliin – ainakin Tammelan Kylät ry:n toiveen mukaan.
Yhdistys käynnisti nyt toisena kesänä peräkkäin kyläpassikampanjan, jolla halutaan aktivoida niin paikalliset, kesäasukkaat kuin matkailijatkin tutustumaan Teuroon, Sukulaan, Letkuun, Patakankaaseen ja muihin Tammelan kyliin.
Passiin saa leiman yhteensä 17 eri kohteesta, joihin kuuluu esimerkiksi kyläjuhlia ja kesäteattereita. Kun passissa on kuusi leimaa, pääsee osallistumaan 200 euron lahjakortin arvontaan palauttamalla passin. Lahjakortin voi käyttää vapaasti Tammelan kylien tuotteisiin tai palveluihin.
-Osa leimauskohteista on auki vakituisesti, osa on yksittäisiä tapahtumia, Tammelan Kylät ry:n sihteeri ja hankevastaava Eija Laine kertoo.
-Konseptia voi kehittää joka vuosi, ja kohteet vaihtuivat viime vuodestakin hiukan.
Passeja saa Tammelan kunnantalolta, Tammelan R-kioskilta sekä tapahtumapaikoilta, ja niitä on jaossa yhteensä 400 kappaletta. Passi tulee palauttaa elokuun loppuun mennessä. Voittaja julkistetaan Mikaelin tapahtuman yhteydessä
Viime vuonna passeja palautettiin parikymmentä. Tänä vuonna toiveissa on, että määrä olisi paljon suurempi.
-Kaikki vakituisetkaan asukkaat eivät käy vanhoissa tai muiden kylien kesätapahtumissa enää. Kampanjan avulla toivon, että he lähtisivät verestämään muistojaan ja ottavat lapset ja lapsenlapsetkin mukaan. Somettamisen kautta mukaan toivotaan myös nuoria, Laine sanoo.
Markkinointi ja viestintä ovat muutenkin tällä hetkellä Tammelan Kylät ry:ssä huulilla. Molempia halutaan kehittää jatkuvasti, mistä osoituksena on esimerkiksi juuri tapahtumasomettajien palkkaaminen.
Samaan aikaan kehitetään kodinpaikka.fi-verkkosivustoa, jossa on Tammelan eri kylien esittelyt, ilmoitukset seudun tapahtumista ja palveluista sekä talojen ja tonttien myynti- ja vuokrausilmoituksia.
Kehittäminen liittyy Tammelassa käynnissä olevaan Yhteistyöstä elinvoimaa -kumppanihankkeeseen, joka on käynnissä vielä tämän vuoden loppuun. Hankkeen tavoite on kehittää palveluja ja asumista Tammelan kylissä ja lisätä kylien vetovoimaisuutta esimerkiksi matkailuun liittyen.
-Toiveena on, että viestintä ja markkinointi saadaan rakennettua kestäväksi, ja että se kantaa myös hankkeen päättymisen jälkeen, Laine sanoo. FL