Lounais-Häme

"Tammelan markkinointi kohdennettava pk-seudulle"

Konsulttiyhtiön viime viikolla kuntalaisille esittelemä brändikartoitus herättää Tammelan virkamiehissä ja poliitikoissa saman huolen: Kunta tunnetaan huonosti suuren yleisön keskuudessa.

Ongelma ei tietenkään ole yksin Tammelan, vaan sen kanssa painii yksi sun toinen pienempi kunta Suomessa. Huonoa tunnettuutta on pohdittu monessa tammelalaisessa päässä, eikä sen korjaamiseen ole helppoja ratkaisuja. Mutta se ei tarkoita sitä, etteivätkö Tammelan virkamiehet ja luottamushenkilöt pohtisi asiaa.

-Arvaa vain, kuinka usein tätä asiaa olen miettinyt, kunnanvaltuuston puheenjohtaja Ismo Ojansuu (sd.) toteaa.

 

Kunnanhallituksen puheenjohtaja Simo Pärssinen (kesk.) sanoo, ettei häntä yllättänyt hirveästi se, että 89 prosenttia kyselyyn osallistuneesta suuresta yleisöstä ei tunne Tammelaa lainkaan tai tuntee huonosti.

-Brändikartoitus osoittaa, ettei meidän tarvitse mennä kovin kauas, jotta Tammelan tunnettuus on heikkoa. Saman ongelman kanssa painii suurin osa kunnista, mutten ajattele sen lohduttavan, Pärssinen sanoo.

Asukashankinnan ja kunnan markkinoinnin eteen on Pärssisen mukaan tehtävä töitä. Hän pohtii, mikä olisi Tammelan kannalta paras kohderyhmä.

-Markkinointiin voi hassata suuriakin summia saamatta tuloksia. Messuja löytyy, pitää pohtia, mitkä ovat meille sopivia tilaisuuksia.

-Luonto on keihäänkärkemme, sen kautta voisi löytyä yksi kohderyhmä. Nuoret perheet hakevat kotipaikkoja ja usein valinnassa painava sana on äidillä, miehet tulevat perässä. Joillakin rohkeilla keinoilla pitäisi houkutella lapsentekoiässä olevia naisia, jotka eivät koe pääkaupunkiseutua omaksi paikakseen.

 

Ojansuu näkee, että Tammelan kannattaa satsata tunnettuutensa lisäämisessä, asukas- ja yrityshankinnassa nimenomaan pääkaupunkiseudun suuntaan.

-Jossain vaiheessa tulee tilanne, että tiettyjen yritysten ei ole järkevä toimia pääkaupunkiseudulla. Olemme yksi mahdollisuus sellaisille yrityksille, jotka tarvitsevat paljon tilaa, eikä naapurustoa saisi olla esimerkiksi melun takia kovin lähellä. Meillä on oltava tarjolla järkeviä sijoituspaikkoja tällaisille yrityksille. Tarvitsisimme myös työpaikkoja niille vähän enemmän koulutetuille, jotka haluavat asua rauhallisella alueella.

Toisaalta nuorempi väki ei Ojansuun mukaan välttämättä tarvitse työpaikkaa muuttaakseen maalle.

-Minulla on töissä alaisena kaveri, joka osti perheineen asunnon Portaasta, vaikkei siinä vaiheessa ollut tietoa työpaikasta, Ojansuu sanoo.

 

Myöskään kyläkoulu ei välttämättä ole hirmuinen vetovoimatekijä asukashankinnassa, sen Pärssinen myöntää faktoihin perustaen.

-Perheen arki on saatava pyörimään, oli koulu missä tahansa. Siksi koulukuljetusten on toimittava, Pärssinen sanoo. FL

 

Uusimmat