Lounais-Häme

Tammelan medianäkyvyys kasvussa

Tammelan teettämä analyysi kunnan medianäkyvyydestä vuodelta 2017 kertoo, että kunnan näkyvyys sekä mediassa että sosiaalisessa mediassa on vahvassa kasvussa.

Vastaava analyysi tehtiin ensimmäisen kerran vuodesta 2016. Siihen verrattuna kunnan medianäkyvyys kasvoi 47 prosenttia. Kunnanjohtaja Kalle Larsson kuvailee kasvua huikeaksi.

-Normaali vaihteluväli kuntien medianäkyvyydessä on 15–20 prosenttia. Meidän lukema kertoo, että takana on onnistumisia, mutta pitää olla myös rehellinen. Medianäkyvyyttä ovat kasvattaneet myös tapahtumat, joihin kunta ei ole voinut vaikuttaa ja jotka eivät ole imagon kannalta positiivisia, Larsson sanoo.

Esimerkkinä hän mainitsee uutisen alkuvuodesta Tammelan keskustassa jolkotelleesta sudesta.

Larsson myöntää, että osittain vahvan kasvun syynä on myös matala lähtötaso, josta on helppo parantaa.

Kasvun taustalla on myös onnistumisia ja harkittu strateginen valinta. Kunnanhallitus linjasi huhtikuussa 2015 kunnanjohtajan kehityskeskustelussa, että kunnan näkyvyyttä on nostettava ja viestintää tehostettava. Kunnanjohtaja toimii aktiivisesti etenkin Twitterissä ja Facebookissa.

Tammelan kunta mainittiin sosiaalisessa mediassa vuoden 2017 aikana yhteensä 6380 kertaa. Kasvua edellisestä vuodesta on 42 prosenttia.

Kunnan näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ovat kasvattaneet maaliskuussa 2017 perustettu some-tiimi sekä kesäkuussa työnsä aloittaneet kolme some-sissiä, joita Larsson kehuu vuolaasti. Some-sissien panostus näkyy erityisesti nuorten käyttämissä kanavissa, kuten Instagramissa ja Snapchatissa. Sissien työ kesti kahdeksan viikkoa ja tulevana kesänä jatketaan hieman muuttuneella kokoonpanolla.

Larsson muistuttaa, että nuoret eivät ole Facebookissa. Jotta kunnan nuorisopalvelut tavoittavat nuoret, heitä pitää lähestyä nuorten kanavissa.

Näkyvyyden kasvu ei Larssonin mukaan selity vain kunnan oman viestinnän monikanavaistumisella, vaan taustalla on paljon kunnasta riippumatonta toimintaa. Esimerkiksi Liesjärven ja Torronsuon kansallispuistot näkyvät upeasti Instagramissa. Twitterin puolella kunnan näkyvyys rakentuu paikallisten yrittäjien esittelyinä ja keskusteluina seutukunnan elinvoiman vahvistamisesta.

-Kunta itsessään ei ole vielä media, vaan mediavaikuttajina ovat kuntalaiset, paikalliset yrittäjät ja kunnalla töissä olevat henkilöt. Yrittäjäjärjestön entinen puheenjohtaja Timo Nummela on tästä hyvä esimerkki. Teettämämme bränditutkimuksen mukaan kukaan ei ollut kiinnostunut yrittämisestä Tammelassa. Nummela rakensi ja ylläpitää yrittäjäviestiä ja yrittämisen ilosanomaa.

Larssonin mukaan some-näkyvyys on yksi tapa palvella asukkaita ja kesäasukkaita. Yhteistyöllä urheiluseurojen ja kulttuuriyhdistysten kanssa näiden viestiä saadaan kuulumaan kauemmaksi.

-Jos haluamme saada kuntaan uusia asukkaita, meidän pitää entisestään vahvistaa näkyvyyttämme ja kirkastaa viestintäämme, Larsson näkee. FL

Uusimmat

Näkoislehti

18.9.2020

Fingerpori

comic