Lounais-Häme

Tammelan uusi ilme on oranssi ja moderni

 

Tammelan kunta saa uuden visuaalisen ilmeen. Kunnanhallitus päätti maanantain kokouksessaan uuden ilmeen päälinjat. Ilmeen suunnitteli forssalainen mainostoimisto Synergia, joka voitti Tammelan kunnan viimesyksyisen tarjouskilpailun.

Tammelan uusi värimaailma on oranssi. Sillä halutaan näkyä ja erottua.

-Uudistus olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten. Se kohottaa kunnan profiilia ja on osa brändäystä. Imago on juhlapuheiden klassikko. Arki on usein toista. Kuntakenttä on rajussa muutoksessa, ja kunnan omaa asemaa on pohdittava uudelleen. Tammelalla on mennyt hyvin. Haasteita on kuitenkin edessä, suurin niistä väkiluvun väheneminen. Imago on tärkeä sitä vastaan taistellessa, kunnanjohtaja Kalle Larsson sanoo.

Visuaalisen ilmeen uudistus heijasteleekin kuntien laajempaa muutosta, jota Tammelakin läpikäy.

-Meillä on kuluva vuosikymmen aikaa rakentaa uutta Tammelaa. Tarvitaan jämäkkä visuaalinen ilme. Sen tärkeyttä ei välttämättä heti tule ajatelleeksi, mutta kunnan imagon luomisessa tämä on merkittävä asia. Visuaalinen ilme tulee iholle, Larsson sanoo.

-Kunnan visuaalisen ilmeen muutos herättää luonnollisesti monenlaisia tunteita. Tammela päätyi oranssiksi perinpohjaisen pohdinnan jälkeen. Valinta on rohkea ja ravisteleva, hän jatkaa.

Muina vaihtoehtoina oli turkoosi ja vihreä. Kunnan puolelta ilmettä olivat hiomassa Larssonin lisäksi kaavoittaja Miika Tuki, teknisen toimen sihteeri Arja Suojoki sekä kunnanvaltuutettu Minna Nissilä.

Oranssilla haluttiin viestiä muutosta, mielihyvää ja raikkautta.

-Oranssin historiaan liittyy myös perinteinen Hämeen punainen. Sininen ja vesistö olisi kuvastanut myös hyvin Tammelaa, mutta emme halunneet lähteä perinteiselle linjalle. Se olisi ollut helppo ratkaisu, mutta väreiltään liian lähellä Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän ja Forssan kaupungin värimaailmaa, Larsson sanoo.

Oranssin värin lisäksi kunta sai uuden fontin ja viestintää yhtenäistävät graafiset ohjeet.

-Fontti on jykevä ja selkeä, se kertoo pitkät juuret omaavasta kunnasta, joka seisoo ryhti suorassa ja anteeksipyytelemättä, Larsson sanoo.

Slogania ei sen sijaan löytynyt. Keskinkertaista tai muualla käytössä olevaa ei haluttu, ja se täydellinen jäi odotuttamaan itseään.

-Slogan on yksi vaikeimpia asioita uudistuksessa. Tuntuu, että melkein kaikki on käytetty. Oli viisaampaa olla ilman kuin ottaa sellainen, joka ei istu kunnalle luontaisesti. Jos hyvä slogan jonakin päivänä vielä syntyy, voidaan se lisätä myöhemmin, Larsson sanoo.

Larsson on ollut uudistamassa kuntien visuaalista ilmettä jo kaksi kertaa aiemminkin, vuonna 2008 silloisessa Nummi-Pusulassa ja vuonna 2013 Toivakassa.

-Esimerkiksi Toivakka tuotiin tälle vuosikymmenelle kertaheitolla ja slogan ”Kasvaa kanssasi” on hyvä esimerkki onnistuneesta, Larsson kertoo.

Tammelassa ensimmäisenä uudistuvat lehtimainonta, sähköinen markkinointi ja asiakirjat. Myös kunnan verkkosivut on myös tarkoitus uudistaa vuoden loppuun mennessä. Silloin päivittyy visuaalisten elementtien lisäksi myös sivujen käytettävyys. FL

 

Uusimmat

Näkoislehti

28.9.2020

Fingerpori

comic