Lounais-Häme

Tampereen ja Turun kauppakamarit: Turku–Toijala -radan jättäminen runkoverkon ulkopuolelle uhkaa kasvukolmion vientiteollisuutta

Tampereen ja Turun kauppakamarit vetoavat Turku–Toijala-radan liittämiseksi rautateiden runkoverkkoon.
Turku–Toijala-rataa käytetään matkustajaliikenteen palveluihin. Lounaissuomalaisten yritysten mukaan se on käytännössä myös ainoa rautatieyhteys alueen raskaalle teollisuudelle.

Turun ja Tampereen kauppakamarit vaativat yhdessä alueen yritysten kanssa Turku–Toijala-radan sisällyttämistä rautateiden runkoverkkoon.

– Turku–Toijala-radan jättäminen pois runkoverkkoesityksestä ihmetyttää kauppakamarien jäseniä – erityisesti vientiteollisuutta, jonka toiminnalle hyvä ratayhteys on elintärkeä, toteaa toimitusjohtaja Kaisa Leiwo Turun kauppakamarista.

Samoilla linjoilla ollaan myös radan toisessa päässä eli Tampereella.

– Runkoverkon ulkopuolella oleminen uhkaa Turku–Toijala-radan tasoa ja rataa kuljetuksissaan käyttävien yritysten liiketoimintaa, kertoo Tampereen kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelinen.

Kauppakamarien jäsenyritykset ovat lähestyneet liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriä asiassa.

Rata on käytännössä ainoa rautatieyhteys Lounais-Suomen raskaalle teollisuudelle rantaradan ollessa varattuna matkustajaliikenteelle. Rata on myös tärkeä yhteys sisämaasta satamiin.

Radan puolesta ovat vedonneet esimerkiksi Yara Suomi, Neste Oyj ja Meyer Turku. Niiden yhteenlaskettu liikevaihto on lähes 10 miljardia euroa, ja ne työllistävät suoraan noin 13 000 työntekijää ja lisäksi merkittävän määrän alihankintaketjujen kautta.

Yritysten ja Turun kauppakamarin vetoomuksesta kerrottiin keskiviikkona Forssan Lehden verkkolehdessä.

Runkoverkkoasetuksella on tarkoitus säätää valtakunnalliseen runkoverkkoon kuuluvista maanteistä ja rautateistä. Asetuksen tavoitteena on varmistaa runkoverkkoon kuuluvien maanteiden ja rautateiden muuta tie- ja rataverkkoa korkeampi palvelutaso.

Uusimmat