Lounais-Häme

Tapaa ystäviä turvallisesti etänä tai ulkona turvaväleistä huolehtien – Lue tästä THL:n päivitetyt ohjeet yli 70-vuotiaille kansalaisille

Lääkäriaikaa tai pitkäaikaissairauden vaatimaa kontrollikäyntiä ei tarvitse perua ilman syytä. Toimintakyvystä voi huolehtia tekemällä itselle mielekkäitä asioita.
Korona-aikana turvavälin pitäminen koskee kaikkia ihmisiä iästä riippumatta. Kuva: Mauri Ratilainen
Korona-aikana turvavälin pitäminen koskee kaikkia ihmisiä iästä riippumatta. Kuva: Mauri Ratilainen

Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos (THL) on päivittänyt yli 70-vuotiaita kansalaisia koskevaa koronaohjeistusta.

Ennen velvoittavat ohjeet ovat nyt suosituksia, joita ikäihmisten tulisi noudattaa suojatakseen itseään koronavirustartunnalta.

Uusissa ohjeissa korostetaan turvallista yhteydenpitoa sekä liikkumista ja toimintakykyään poikkeusoloissa.

Näin hoidat kauppa-asiat turvallisesti

– Vältä lähikontakteja ja huolehdi turvavälistä muiden ihmisten kanssa.

– Pidä kaupassa ja apteekissa asioidessasi vähintään 1-2 metrin turvaväli. Vältä asiointia ruuhka-aikana.

– Pyydä tarvittaessa apua naapureilta tai kotikunnasta, seurakunnilta tai järjestöiltä.

– Muista huolehtia hyvästä käsihygieniasta.

– Jos sinulla on hengitystieinfektion oireita, vältä kontakteja muihin ihmisiin ja ota yhteys lääkäriin. Lähde tarvittaessa hoitajan tai lääkärin vastaanotolle.

Näin hoidat sosiaalisia suhteita poikkeusoloissa

– Sosiaaliset suhteet muihin ihmisiin ovat tärkeitä myös poikkeusoloissa. Tapaa ystäviä ja tuttavia mielellään ulkona.

– Ystävien ja sukulaisten kanssa voi pitää yhteyttä puhelimella tai muilla etäyhteydenpitovälineillä kuten Skypellä.

– Kun tapaat ystäviä kasvotusten, pitäkää kahden metrin turvavälit toistenne kanssa.

– Älä vieraile 70-vuotiaiden tai muiden riskiryhmiin kuuluvien luona, jos sinulla on vähäisiäkin hengitystieinfektion oireita.

– Jos vierailu riskiryhmään kuuluvan luona on välttämätön, vältä kättelyä, halaamista ja muita ylimääräisiä lähikontakteja.

– Vierailijan on myös suojattava hengitystiensä kertakäyttöisellä liinalla, jos hengityssuojainta ei ole saatavilla. Huolehdi enemmän ja jälkeen vierailun hyvästä käsihygieniasta.

Näin vahvistat omaa hyvinvointia ja toimintakykyä

– Aktiivisuus ja omien fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten kykyjen monipuolinen käyttö yllä pitää ikääntyvän ihmisen hyvinvointia ja toimintakykyä.

– Kaikenlainen mielekäs tekeminen auttaa hyvinvointia ja ikäihmisen toimintakykyä. Mielekästä tekemistä voivat olla kotityöt, leipominen, käsityöt, lukeminen tai piha- ja puutarhatyöt.

– Liiku päivittäin ulkoilemalla tai kotona jumppaamalla. Ulkoillessa pitää muistaa pitää kahden metrin turvaväli muihin ihmisiin.

– Syö hyvin ja monipuolisesti, sillä säännöllinen ruokailu ja hyvä ateriarytmi ovat aina tärkeitä. Juo riittävästi nestettä.

– Älä peru varattuja lääkäriaikoja ilman syytä. Hakeudu hoitoon silloin, on hakeuduttava jos jokin pitkäaikaissairaus vaatii säännöllisiä kontrollikäyntejä.

Miksi THL:n ohjeita pitää noudattaa?

– Ikääntyneillä ja erityisesti yli 70-vuotiailla on muita suurempi riski sairastua vakavaan koronavirustautiin. Tämä johtuu elimistön puolustuskyvyn heikkenemisestä.

– Ikääntyneillä on myös enemmän perustauteja, jotka altistavat vakavalle koronavirustaudille.

– Euroopan tautienehkäisy- ja -valvontakeskuksen (ECDC) laajan aineiston perusteella ikä on merkittävä riskitekijä.

– Myös THL:n seurantatilastojen mukaan suurin osa Suomessa koronavirustautiin menehtyneistä on ollut yli 70-vuotiaita.

Uusimmat

Näkoislehti

22.9.2020

Fingerpori

comic