Lounais-Häme

Tärkeintä on lähteminen, vähintään kerran päivässä – Hengitysliitto ja Apteekkariliitto kannustavat arkiliikuntaan

Vartti haravointia, työmatka pyöräillen tai kauppareissu kävellen, pienetkin teot lasketaan.
Pyöräillen taitettu työmatka on hyvää terveysliikuntaa. Kuva: Terho Aalto
Pyöräillen taitettu työmatka on hyvää terveysliikuntaa. Kuva: Terho Aalto

Lokakuussa siirrytään talviaikaan. Hengitysliitto ja Apteekkariliitto yhteistyökumppaneineen rohkaisevat käyttämään kellojensiirron tuoman ylimääräisen tunnin terveysliikuntaan.

– Liikkumattomuuden yleisin syy on ajanpuute. Lokakuussa kannustammekin ihmisiä käyttämään kellonsiirron tuoman ylimääräisen tunnin terveysliikuntaan. Vartti haravointia, työmatka pyöräillen tai kauppareissu kävellen, pienetkin teot lasketaan. Ei ole niin suurta merkitystä sillä, minne tai miten lähdet liikkumaan, kunhan lähdet vähintään kerran päivässä, Hengitysliiton liikunnan asiantuntija Veera Farin sanoo.

Suomalaiselle aikuiselle suositellaan reipasta kestävyysliikuntaa vähintään 2,5 tuntia viikossa tai rasittavaa liikuntaa vähintään 1 tunti 15 minuuttia viikossa, tämän lisäksi lihasvoimaharjoittelua olisi hyvä tehdä kahdesti viikossa. Uudistuneet terveysliikuntasuositukset korostavat istumisen ja paikallaanolon vähentämistä.

Hengitysliiton ja Apteekkariliiton Lisäaikaa liikunnalle -terveysliikuntakampanja täyttää 20 vuotta. Juhlavuoden kampanja huipentuu kellojensiirtoviikonloppuun 26.–27.10. Apteekit ja hengitysyhdistykset yli 20 paikkakunnalla järjestävät matalan kynnyksen liikuntatempauksia. Forssan Vesihelmessä järjestetään 26.10. Tärkeintä on lähteminen -kampanjan tapahtumana Valkeakosken Hengitysyhdistys ry:n järjestämä uintiretki.

Fingerpori

comic

Uusimmat