Lounais-Häme

Tärsky ei lannistanut Heikkilää

Speedwayta ja maarataa ajava forssalainen Aarni Heikkilä koki kovia kuukausi sitten Saksan Parchimissa ajetussa maaratakilpailussa. Heikkilä osui haastavalla radalla B-finaalissa edellä ajaneen takapyörään ja lensi pyörän sarvien yli naamalleen rataan.

-Oikean käden solisluu meni poikki ja menetin tajuntani. Sain pienen aivoverenvuodon ja menetin tärskyssä tajuntani, minkä seurauksena jouduin saksalaissairaalaan tarkkailuun. hyvää tilanteessa oli se, että kaaduin yksinäni, kukaan muu ei. Tilanteeseen nähden selvisin vähällä, Heikkilä kertaa tapahtumia.

Heikkilä pääsi seuraavalla viikolla palaamaan Suomeen ja käsi raudoitettiin. Nyt se on kantositeessä, mutta Heikkilä odottaa pääsevänsä siteestä eroon ja elämään normaalielämää maanantain lääkärintarkastuksen jälkeen.

-Maanantaina ratkeaa, alkaako kuntoutus. Kyllä tässä jo haluaisi päästä töihin, päivärutiineihin ja ajamaan.

-Pieniä juttuja sattuu usein, mutta 95-prosenttisesti olen selvinnyt niistä naarmuitta. Tämä oli aika lailla isoin urallani, koska sillä on monta seurausta, Heikkilä harmittelee.

Hän viittaa alkukesän ajamatta jääneisiin kisoihin muun muassa Saksassa ja Ruotsissa. Suomessa pyörii jo speedwayn SM-sarja täysillä, joten moni suunnitelma meni uusiksi. Loukkaantuminen sattui sikälikin arkaan väliin, että viime kaudella Heikkilä pääsi mukavasti menestyksen makuun, sokerina kaudessa Mustosen veljesten kanssa ajettu Suomen historian ensimmäinen MM-joukkuepronssi maaradalla.

Heikkilä arvioi ja toivoo, että juhannukseen mennessä hänen pitäisi olla ajokunnossa. Toipilaana hän ei aio kisaamaan lähteä, vaan ajamisen on sujuttava omalla tasolla. Siksi ensi viikolla ajettava maaradan henkilökohtainen SM-kilpailu on todennäköisesti jäämässä forssalaiskuljettajalta väliin, vaikka pieni toivonkipinä vielä on.

-Lihakset on saatava toimimaan. Salilla treenaamalla ja ajamalla se lähinnä onnistuu, mutta nyt näyttää siltä, että joudun SM-kisan passaamaan.

Heikkilä on kolarin jälkeen joutunut asettamaan kauden tavoitteet uudelleen. Päätavoitteina ovat ruoholla ajettava henkilökohtainen EM-kilpailu ja maaradan joukkuekilpailu, josta siis puolustettava on historiallinen pronssimitali.

-Meillä on koossa sama joukkue ja kisa ajetaan meille sopivalla radalla Tsekissä, Heikkilä pohtii.

Kolarointi voi jättää kuljettajaan henkiset vammansa, tai sitten ei.

-Toivottavasti siitä ei jäänyt mitään takaraivoon. Sen näkee kun ensimmäisen kerran tulee kilpailussa ahdas tilanne. Kalusto olisi kunnossa, enemmän menestys on kiinni kuskista, enemmän maarataan uraansa painottava Heikkilä sanoo. FL

Uusimmat