Lounais-Häme Forssa

Tarvitaan forssalaisosaamista, jotta tavarat pääsevät tuoreina perille: Fokorin tehtaalla valmistuu vuodessa 500 jakelukoria

Fokorin tehtaalla valmistuu vuodessa 500 jakelukoria kuorma- ja pakettiautoihin.
Kun jakelukorin apurunko on valmis, Jari Alenius (vas.), Peteris Pujats ja Jorma Turpeinen nostavat seinäelementit paikoilleen nosturin avustuksella. Kuva: Lassi Puhtimäki
Kun jakelukorin apurunko on valmis, Jari Alenius (vas.), Peteris Pujats ja Jorma Turpeinen nostavat seinäelementit paikoilleen nosturin avustuksella. Kuva: Lassi Puhtimäki

Fokor on noussut Forssan seudun suurimpien työllistäjien joukkoon. Pääasiassa kuorma- ja pakettiautojen jakelukoreja valmistava yritys työllistää Forssassa 65 henkilöä, joista 55 tuotannon puolella.

Jakelukorien tuotanto alkoi Forssassa 60-luvun lopulla SP-korin nimissä. Vuonna 1995 toiminta siirtyi kotimaisen Jyki Group -konsernin alle.

Koko konsernilla on työntekijöitä Forssassa lähes 80.

Fokorin tuotanto on tapahtunut vuodesta 2009 alkaen Helkama Forsteelta vapautuneissa tiloissa Kuivakorventie 1:ssä.

– Tilat ovat hyvät ja mahdollistavat tarvittaessa laajentamisen, tuotepäällikkö ja kotimaan myynnistä vastaava Nina Vepsä kertoo.

Kaksi vuotta sitten Fokorin tehtaalla aloitettiin laajasti myös korielementtien valmistus, minkä jälkeen koko valmistusketju ajoneuvoon asentamiseen saakka on tapahtunut saman katon alle.

Elementit tekee Suomen Kerroslevy, joka on Fokorin tavoin osa Jyki Group -konsernia.

MM-Teippauksen Toni Blomster viimeistelee korin teippauksilla, ja ajoneuvo koreineen on pian valmis matkaan. Kuva: Lassi Puhtimäki
MM-Teippauksen Toni Blomster viimeistelee korin teippauksilla, ja ajoneuvo koreineen on pian valmis matkaan. Kuva: Lassi Puhtimäki / FL

Korit yhä varustellumpia

Forssassa valmistetaan jakelukoreja pakettiautoihin ja sitä suurempiin ajoneuvoihin. Ala on kilpailtu Suomen sisällä, ja tuotantolaitoksia on useampia.

Fokorin tuotannosta noin 40 prosenttia menee vientiin, pääosin Ruotsiin ja Norjaan.

– Ruotsissa ja Norjassa halutaan varustellumpia koreja kuin Suomessa, Vepsä sanoo ja mainitsee erikoisuuksista muun muassa nostokattokorit, joiden katon korkeutta voidaan säädellä.

Myös Suomeen myytävät korit ovat yhä varustellumpia.

Korona tuo epävarmuutta saatavuuteen

Tilauskanta on tällä hetkellä vahva, ja tarjouspyyntöjen perusteella myös lähiajan näkymät suotuisia. Koronan aiheuttamat komponenttien saatavuusongelmat kiertyivät kuitenkin myös korien valmistukseen.

Fokorin kannalta kriittinen piste on kuorma-autojen alustojen valmistuminen: vahva tilauskirja ei auta, jos alustoja ei saada tuotantoon oikea-aikaisesti.

Fokor varautui toimitusviiveisiin pari viikkoa sitten päättyneillä yt-neuvotteluilla, jotka mahdollistavat koko henkilöstön lomauttamisen korkeintaan 90 päiväksi.

Tuotepäällikkö Nina Vepsä kertoo koronapandemian aiheuttaneen saatavuusongelmia myös Fokorin tehtaalle. Kuva: Lassi Puhtimäki
Tuotepäällikkö Nina Vepsä kertoo koronapandemian aiheuttaneen saatavuusongelmia myös Fokorin tehtaalle. Kuva: Lassi Puhtimäki / FL

– Kun yksi osa pettää, koko ketju sakkaa. Pientä viivettä on, mutta tällä hetkellä ei hälyttävää. Ennakointi on kuitenkin nyt vaikeaa, Vepsä kuvailee.

Fokorin jakelukorien käyttäjiä ovat pääosin kuljetusyritykset, mutta kaupankäynti tapahtuu yleensä suurten autoliikkeiden ja Fokorin välillä.

Korit tehdään ja suunnitellaan mittatilaustyönä.

– Meillä on neljä suunnittelijaa ja korit räätälöidään asiakkaan tarpeiden mukaan.

Kaksi tuotantolinjaa, kaksi muuta tuotantilaa

Fokorin tuotantotilan voi jakaa karkeasti neljään osastoon: kahteen tuotantolinjaan sekä elementti- ja huoltopuoleen.

– Toisella linjalla tehdään pienempiä koreja kokonaismassaltaan alle kymppitonnin ajoneuvoihin, toisella suurempia aina 10-metrisiin saakka ja myös umpikoreja perävaunuihin, Vepsä kertoo. Kokonaismassalla tarkoitetaan ajoneuvon suurinta sallittua painoa lastattuna.

Kokoonpano voidaan jakaa kolmeen osaan. Tilaa tarvitaan runsaasti, sillä korit asennetaan ajoneuvoihin tehtaalla.

– Ensin tehdään apurunko, sen jälkeen kootaan kori ja nostetaan se ajoneuvon päälle. Kolmas vaihe on varustelu ja viimeistely, Vepsä kertoo.

Jakelukorien lisäksi tehtaalla valmistetaan jalkalava- ja vaihtokontteja sekä lämpötilasäädeltyjen kuljetusten luokiteltuja FRC-pakastekoreja, FNA-kylmäkoreja ja BNA-lääkekuljetuskoreja. FL

Juttu päättyy

Jakelukoritehdas vaatii paljon tilaa, sillä korit kootaan ajoneuvojen päällä. KUVA: Lassi Puhtimäki / FL

Uusimmat

Fingerpori

comic