Lounais-Häme

Tavoitteena mestaruuden uusiminen

Siirtyminen pienemmästä luokasta pykälää isomman veneen rattiin aiheuttaa monelle kilpaveneilijälle pienen notkahduksen tai ainakin ylimääräistä jännitystä, mutta forssalaiselle Arttu Saarelle, 14, näin ei käynyt.

Tammelan Veneseuraa edustava nuori mies hyppäsi viime kesänä SJ15-luokasta GT15-veneeseen ja nappasi ainakin mekaanikko-isän Kari Saaren yllätykseksi heti SM- ja PM-kultaa.

-Tai ei se ensimmäisen kilpailun jälkeen enää yllätyksenä tullut, Kari Saari tarkentaa.

Arttu voitti viime kauden seitsemästä osakilpailusta kuusi viimeistä. Ensimmäisestä tuli kakkossija, mutta sen isä ottaa kontolleen.

-Arttu sanoi, että starttinappulassa on vikaa, mutten uskonut, vaan väitin vian löytyvän kuskin peukalosta. Kyllä se vika sieltä startista löytyi, isä kertaa.

Toista kauttaan GT15-veneellä kilpaileva Saari aloitti uuden kauden heti huipulta, Imatran MM-kilpailuista. Siellä hän oli ainoa kilpailuun selviytynyt suomalainen, mutta kymmenen ulkomaalaista kuskia paineli liian kovaa. Kilpailu oli Artulle nousujohteinen, sillä kun avauslähdössä tuli sija 15, päätöskisassa hän ajoi jo sijalle 7.

-Suomalaiset pärjäävät muissa luokissa maailmalla hyvin, mutta tässä on jääty vähän jälkeen. Meillä ajettiin pitkään SJ15-luokkaa, tätä GT15-luokkaa muut ovat ajaneet meitä pidempään, Kari Saari kertoo.

Kotimaisia kilpakumppaneita vastaan Saaret lähtevät puolustamaan mestaruutta, vaikka Kari uskookin, että tason nousun myötä se ei tänä vuonna irtoa ainakaan helpolla. SM-osakilpailuja ajetaan tänä vuonna vain kolme, Kuivajärven lisäksi Hirvensalmella ja uutena Karjalohjalla, joten kaluston ja kuljettajan pitää olla iskussa kotivesillä. Etenkin, kun suunnitelmissa on osallistua Karjalohjan sijaan Latviassa samaan aikaan ajettaviin EM-kisoihin.

-Arvokilpailuedustuksen takia saa pisteitä keskiarvon mukaan, eli jos vaikka Arttu voittaisi Tammelassa, se vaikuttaisi Karjalohjalta saataviin pisteisiin, Kari Saari kertoo.

Nuorukainen ei ota paineita kotikisoista, mutta ei sen kummemmin näe myöskään kotivesillä ajamisesta olevan suurempaa etua. Etenkään nyt, kun Kuivajärven rataa on hieman muutettu täksi vuodeksi.

-Voittamaan silti lähdetään, Arttu toteaa.

Omia vahvuuksiaan Arttu ei ala listata, mutta äiti Katja Saari osaa niitä kertoa.

-Arttu on rauhallinen ja määrätietoinen kuljettaja. Hän ei lähde kokeilemaan ihan hulluja, vaan osaa myös ottaa varovaisesti, jos on tarvetta, Katja kertoo.

GT15 kulkee 15-hevosvoimaisella vakiomoottorilla noin 60-70 kilometriä tunnissa. Artun mielestä se on hiljaista vauhtia ja nuorukaisen mieli halajaakin jo F4-veneen rattiin. Niissä kun vauhti nousee parhaimmillaan pitkälti päälle sadan.

Vaikka Tammelan Veneseura on tukenut Arttua kiitettävästi stipendien muodossa, isä toppuuttelee, sillä kustannukset sellaisen veneen kanssa kasvavat, eikä niille ole kotimaassa pahemmin kisoja tarjolla.

-Suomessa ajetaan kaksi kilpailua. Niiden takia ei kannata F4:sta hommata, vaan pitäisi kilpailla ulkomailla. FL

Näkoislehti

27.9.2020

Fingerpori

comic