Lounais-Häme

Teatterisiskoksilla on sama päämäärä, mutta eri foorumi

Majatalo Myötätuuli, Myötätuulen teatteri ja Olla-Riitta Aarikka Someron Pitkäjärvellä. Näytelmä Myötämäen arjesta, Kyläsepän teatteri ja Sirpa Mäkelä Jokioisten Luodesuolla. Yhteisenä nimittäjänä kaksi sisarusta ja palo hyvän olon tarjoamiseen ihmisille näytelmän keinoin.

Sisarukset summaavat jakautumisen kahdelle foorumille vain vahvistavan molemmin puoleista yhteiselle asialle omistautumista. Käytännön sanelullekin kuuluu osuus asetelmassa.

-Olla-Riitta pyörittää Pitkäjärvellä Majatalo Myötätuulta, joka sitoo hänet sinne yrittäjänä niin, että toiminta kävisi hänelle täällä Luodesuolla jo harjoitusten vuoksi hankalaksi, Mäkelä toteaa Aarikan hyväksymänä.

 

Olla-Riitta Aarikan teatteri Myötätuuli valmistautuu toiseen näytäntökesäänsä. Uutta vuoden takaiseen edustaa näyttämömiljöön katsomon saama katto. Rakentamishanketta ohjasi päällysmiehenä mies kaiken takana, teatterisisarusten isä Eero Kyläseppä Mäkelä.

-Hän vaikuttaa kummassakin teatterissa edelleen mentorinamme ja muutenkin vahvana taustatukena, sisarukset kiittelevät.

Myötätuulen katsomokattovastaavuuden ohella Eero Mäkelä on kirjoittanut sitten viime kesäteatterikauden Kun Kustaa lemmen löysi -laulunäytelmän. Hänen lajissaan 16. käsikirjoitus tulee näyttämöllä ensi-iltaan Kyläsepän teatterissa 15. heinäkuuta.

Näytelmien kirjoittaminen on tuttua puuhaa myös Kyläsepän jälkiä seuraaville teatterityttärille. Jonkinasteista ominaisjakautumista kolmikko on havainnut luovassa synnyttämisprosessissa ainakin roolien määrässä. Kun Olla-Riitan kappaleisiin henkilöhahmoja kertyy keskimääri kuusi, Sirpalle niitä kertyy vastaavasi 12 ja Eerolle 18.

-Henkilöitä ei vain ilmesty näytelmiini enempää, vaikka kuinka varaisin heille paikkoja kirjoittamaan ryhtyessäni, Aarikka sanoo.

 

Aarikka raamittaa kappaleet pitkälle etukäteen jo ennen kirjoittamaan ryhtymistään. Sen sijaan Sirpa Mäkelä toteaa aloittavansa kirjoittamisen periaatteella, jossa antaa tarinan viedä tekstiä, koska niin tapahtuu joka tapauksessa. Ja sitten katsotaan, mitä syntyy.

Kirjoittajana hän käyttää nimeä Jamppa Sorvali.

-Olen pitänyt nimestä kiinni, kun kirjoittaminen tuli aikanaan sillä aloitettua. Muuten teen teatterissa omalla nimelläni kaikkea muuta, mutta näyttelijänä en lavalle astu.

Aarikka on omaksunut mukautumisen estradihahmoiksi olennaiseksi osaksi teatterielämäänsä siinä kuin käsikirjoittamisen ja ohjaamisenkin.

-Olen minä silti jossain näytelmässäni pysytellyt lavan ulkopuolella, hän huomauttaa.

 

Ensimmäisenä estradille sisarusten käsikirjoituksista ehtii kesäkaudella 2017 Sirpa Mäkelän alias Jamppa Sorvarin Minä kun en tänne jää. 6. kesäkuuta Kyläsepän teatterissa ensi-iltansa saava esitys pysyy ohjelmassa 21. kesäkuuta asti.

Näytelmä jatkaa Jamppa Sorvalin kuvausta palvelutalo Myötämäen arjesta. Kirjoittaja toteaa siihen kytkeytyvän tällä kertaa niin kotoa lähtemisen vaikeutta kuin uusia ystäviä ja petollisia aviopuolisoitakin.

Minä kun en tänne jää -näytelmän ohjaa Kyläsepän näyttämöltä jo entuudestaan tuttu Jyrki Kanerva. Kuulovammaiset saavat erityishuomion sunnuntaina 11. kesäkuuta, jolloin esitys tulkataan yhteistyössä Evantia-yrityksen kanssa viittomakielelle.

 

Vain kolme päivää myöhemmin, 9. kesäkuuta saa Myötätuulen teatterissa ensi-iltansa Olla-Riitta Aarikan kirjoittama Mamma Marttyyri. Hän myös ohjaa tuoreen perhedraamojen sarjaan kuuluvaksi luonnehtimansa näytelmän.

Hän toteaa Mamma Marttyyrin tutkailevan naisen sielunelämää etsimällä vastausta kysymykseen, mitä tapahtuu, kun nainen ei saa, mitä haluaa. Ja vähän siihenkin entä sitten, kun hän saa, mitä hän haluaa.

-Vakavaa asiaa huumorilla käsiteltynä, Aarikka tiivistää.

Kappale on ohjelmassa 18. kesäkuuta asti ja uudelleen 30.6.–2.7. FL

 

Uusimmat

Näkoislehti

1.10.2020

Fingerpori

comic