Lounais-Häme

Terveellisillä välipaloilla hoikemmaksi

Viiden vuoden ajan forssalainen Meiju Vettenranta yritti laihduttaa iän mukanaan tuonutta viittä kiloa. Mikään ei tuntunut tehoavan.

Vettenranta lisäsi liikuntaa ja vähensi hiilihydraatteja, mutta kilot pysyivät sitkeästi vyötäröllä.

Nyt Vettenranta tietää, mitä hän tuolloin teki väärin.

-Söin aivan liian vähän. Karsin runsaasti ruoasta, mutten ottanut mitään tilalle. Elimistö meni säästöliekille.

Vuosi sitten Vettenranta pyysi avukseen forssalaistaustaista Ninna Varjusta, joka on auttanut useita suomalaisia painonhallinnassa. Varjus laati ohjeet, joiden avulla Vettenrannan paino lähti tippumaan.

-Huomasin, että laihduttaessa saakin syödä yllättävän paljon. Ruoan pitää vain olla oikeanlaista, Vettenranta kertoo nyt, viisi kiloa hoikempana.

 

Yksi Vettenrannan tärkeimmistä muutoksista oli ateriavälien lyhentäminen. Hän syö nykyisin neljän tunnin välein. Aamupalan ja lounaan väliin mahtuu välipala. Myös ennen töistä lähtöä hän syö hedelmän, jottei kotiin palatessa ole huutava nälkä.

Välipalojen merkitys perustuu siihen, että ne kohtuullistavat päivän pääaterioilla syödyn ruoan määrää.

-Jos syö päivällä niukasti, illalla kohtuullinen ruokamäärä ei tuota kylläisyyttä. Todella nälkäinen ihminen syö suuria annoksia ja sortuu herkutteluun, Vettenrantaa muutoksessa avustanut elintarviketieteiden maisteri, yrittäjä Ninna Varjus sanoo.

 

Varjuksen mukaan laihduttajan ei tarvitse vaihtaa ruokavaliotaan, vaan terveellisempiä aterioita aletaan muodostaa niistä aineksista, joita laihduttaja on jo tottunut syömään. Muutoksia tehdään pienin askelin ja hitaasti, jotta ne olisivat pysyvämpiä.

Aluksi laihduttaja voi vaikka totutella laittamaan leivän päälle runsaasti kasviksia.

Tällainen päätös voi tuntua turhalta, koska parilla ylimääräisellä tomaatinsiivulla ei ole mitään merkitystä. Varjus kuitenkin tietää, että yksi hyvä päätös kannustaa tekemään seuraavan. Hiljalleen kasvisten määrä kasvaa kaikilla aterioilla.

-Yllättävää kyllä, usein muutokset ruokavaliossa innostavat laihduttajaa myös liikkumaan. Hyvät päätökset seuraavat toisiaan, Varjus selostaa.

Vettenranta syö nykyisin joka aterialla yli puoli lautasellista salaattia. Hän valitsee perunan sijasta mieluummin lämpimiä kasviksia ja suosii välipaloina hedelmiä, pähkinöitä sekä luonnonjogurttia marjoilla.

-Lopulta laihtumisessa onkin kyse hyvin pienistä valinnoista, vaikka laihduttaisikin normaalipainon sisällä. Säännöllinen ruokarytmi on tärkeä ja kasviksia saa syödä paljon. Niissä ei ole mitään rajoitusta, Vettenranta kertoo. FL

Ninna Varjuksen Salliva-painonhallintaryhmä aloittaa ensimmäistä kertaa Forssassa lauantaina 20. tammikuuta. Tapaamiset pidetään lauantaisin Rentoutuskeskus Kehrässä.

Uusimmat

Fingerpori

comic

Näkoislehti