Lounais-Häme

Tienkäyttömaksulle tyly vastaanotto

Liikenne- ja viestintäministeriössä ollaan parhaillaan suunnittelemassa Suomen väyläverkoston siirtämistä uuden yhtiön hallintaan.

Ensi vuoden alusta lähtien uusi yhtiö hoitaisi, kehittäisi ja ylläpitäisi kaikkia väyliä maalla ja vesistöissä. Toisin sanoin yhtiö alkaisi kerätä tienkäytöstä maksua.

-Idea oli susi jo syntyessään, Hämeentien Nesteeltä tavoitettu forssalainen Jukka Salminen tylyttää.

Myös turkulainen Timo Nuutinen pitää liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelmia autoilijoiden uudesta maksusta järjettömänä.

-Kyse on kehitelmästä, jossa keksitään näennäisratkaisuja, Nuutinen sanoo Autokeitaan pihassa.

Hänen mielestään esimerkiksi maalla asuvat tai saaristolaiset joutuvat maksumiehiksi.

-Maalta ja saaristosta on pakko välillä lähteä asioille, Nuutinen muistuttaa.

Salmisen mielestä yksityisyyden suojakin on vaarassa.

Autoihin nimittäin pitäisi asentaa laite, jolla auton käyttöä voisi seurata. Se kertoisi tarkasti, missä autoilija kulloinkin käy. Tiedot välitettäisiin palvelun ylläpitäjälle, joka laskuttaisi autoilijaa.

-Mistä sen tietää, myydäänkö tiedot eteenpäin ja käytetään taas omiin tarkoituksiin.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tienkäyttömaksu voisi perustua siihen, millaisella ajoneuvolla tietä kulutetaan ja kuinka paljon liikennettä on kuluja jakamassa.

Raskaan ajoneuvon maksu olisi suurempi kuin kevyen, ja vähäliikenteisellä tiellä maksu olisi suurempi kuin vilkkaalla tiellä.

Salminen ajaa henkilöautollaan noin 2000 kilometriä vuodessa. Ammattikuskina hän ajaa 170000 kilometriä per vuosi. Salmisen kahvikaveri Eino Heikkilä ajelee 10000 vuodessa.

-Yksityisyyden suojan häviäminen on pahempi kuin itse kilometrimaksu, Heikkilä sanoo.

Ministeriön suunnitteleman yhtiön perustaminen tarkoittaisi sitä, että eduskunta ja valtiovarainministeriö eivät enää pystyisi päättämään kaikista tienkäyttöön liittyvistä asioista.

-Ei ole hyväksyttävää, että verovaroilla tehdyt tiet yksityistetään, Salminen jatkaa.

Liikenneministeriön mukaan autonkäyttäjän kokonaiskustannukset eivät nouse. Autoliiton mukaan mikään lupaus ei kuitenkaan välttämättä toteudu.

Salminenkaan ei usko, että maksu vähentäisi verojen määrää.

-Koko maksu perustuu siihen, että polttoaineen kulutus on vähenemässä. Siksi täytyy keksiä uusia tuloja, Salminen sanoo.

Salmisen mielestä maksu on epäreilu erityisesti forssalaisia kohtaan. Alueen julkinen liikenne on niin onnetonta, ettei kaupungista kohta pääse kulkemaan mihinkään suuntaan.

-Askelmittariinkin voitaisiin laittaa vero ja laskuttaa kaikista askelista, turkulainen Nuutinen miettii ja lähtee ajamaan kohti Turkua. FL

 

Uusimmat

Fingerpori

comic

Näkoislehti