Lounais-Häme

Tiet saavat kesällä uutta pintaa ainakin Ypäjällä ja Tammelassa - Teurontie viimein remonttiin

Uudenmaan ely-keskuksen tienkunnostamiseen varatun kukkaron nyörit ovat tiukalla. Sen vuoksi tiestöä päällystetään paljon niin, että uutta päällystettä sekoitetaan vanhaan päällysteeseen.
Uutta päällystettä saadaan eri puolelle Hämettä. Moottoriteiden lisäksi päällystetään Kanta-Hämeen kyläteitä. Kuva: Lassi Puhtimäki
Uutta päällystettä saadaan eri puolelle Hämettä. Moottoriteiden lisäksi päällystetään Kanta-Hämeen kyläteitä. Kuva: Lassi Puhtimäki

Ypäjä ja Tammela saavat tulevana kesänä uutta päällystettä teilleen.

Ypäjällä päällystetään noin kuuden kilometrin mittainen pätkä 10-tietä. Tammelassa uuden päällysteen saavat maantie Hiisilän ja Lopen Vojakkalan välillä sekä Teurontie, jossa uusiksi laitetaan 4,5 kilometrin mittainen pätkä. Myös muualla Kanta-Hämeessä tehdään teiden kunnostustöitä. Esimerkiksi kymppitietä päällystetään Hämeenlinnassa kahdesta kohdasta yhteensä reilun kahden kilometrin verran. Valtatie 3 saa uutta pintaa Hattulan ja Iittalan kohdilla sekä Riihimäen eteläpuolella.

Uudenmaan ely-keskuksen mukaan tiestöä on jouduttu hoitamaan alati niukkenevin budjetein. Ely-keskuksen mukaan rahoitus ei riitä edes välttämättömään kunnossapitoon ja korjauksiin. Vähäliikenteisillä teillä on jouduttu paikoin alentamaan nopeusrajoituksia teiden huonon kunnon vuoksi.

Tulevan kesän päällystyskohteet Hämeessä keskittyvät enimmäkseen vilkkaimmille tieosuuksille, joissa kuluminen on ollut talvella nopeaa nastarenkaista johtuen.

Moottoriteillä ja pääkaupunkiseudun kehäteillä, joilla urautuminen on kaikkein nopeinta, tehdään uudelleen päällystystä tänä vuonna yli 250 kaistakilometriä. Kesän aikana korjataan vain akuutit, kuten liikenneturvallisuutta vaarantavat puutteet.

 

Uudenmaan ely-keskuksella on teiden päällysteiden uusimiseen ja tiemerkintöjen tekemiseen tänä vuonna noin 28 miljoonan euron rahoitus. Tänä vuonna suurin osa päällystyksestä toteutetaan menetelmällä, jossa uutta päällystettä sekoitetaan suoraan tien päällä vanhaan päällysteeseen. Menetelmällä voitetaan kustannuksissa, mutta hävitään päällysteen kestoiässä.

Tiemerkintöjen ylläpitoon ja uusimiseen käytetään Uudellamaalla ja Hämeessä tänä vuonna noin 6,5 miljoonaa euroa. Tiemerkinnät lisäävät turvallisuutta, vaikka tien kunto muuten olisi huono. Siksi merkintöjen ylläpidosta ei tingitä. FL

Fingerpori

comic

Uusimmat