Lounais-Häme Kanta-Häme

Tievarsilla tehtävät niittotyöt takaavat tiellä liikkujan turvallisuuden

Rönsyilevä kasvillisuus voi aiheuttaa vaaratilanteita liikenteelle. Kuva: anja filppula
Rönsyilevä kasvillisuus voi aiheuttaa vaaratilanteita liikenteelle. Kuva: anja filppula

Kesäkuun alkaessa tienvarsien kasvillisuus on päässyt kunnolla kasvuvauhtiin ja jokakesäiset tienvarsiniitot ovat taas ajankohtaisia.

Tienvarsien niittotyöt herättävät vilkasta keskustelua joka kesä. Teiden kunnossapidon asiantuntija Heikki Lappalainen perustelee tarvetta tienvarsien siistimiselle painavin syin.

– Aivan teiden kupeessa rönsyilevä kasvillisuus on turvallisuusriski, Lappalainen toteaa.

Tienvarsien niitoissa on kyse kaikkien tiellä liikkujien turvallisuudesta ja luonnon monimuotoisuuden edistämisestä. Niitoilla pyritään takaamaan tiellä liikkujille esteettömät näkymät ja rajoittamaan vesakon leviämistä liian lähelle ajoratoja. Avoin tienreuna ei houkuttele eläimiä jatkamaan kulkuaan ajoradalle saakka. Hyvä näkyvyys antaa kuljettajalle aikaa reagoida yllättäviin tilanteisiin.

– Niittoja ja vesakoiden raivauksia tehdään eläinonnettomuuksien ehkäisemiseksi. Etenkin kaarteissa ja risteyksissä näkyvyys on muutoinkin tarpeen pitää riittävänä, Lappalainen tarkentaa.

Tienvarsille on määritelty niittoja varten tien tyyppiin perustuvat hoitoluokat. Luokituksen mukaan erilaisten tieosuuksien niitoille määrittyy ajankohta, niittotiheys sekä niittoleveys, joka lasketaan tien reunasta metreinä. Pikkuteillä näkyvyys vaatii vain kahden metrin levyisen niiton, mutta moottoritiellä turvallisuus varmistuu vasta niittämällä kuusi metriä kasvillisuutta päällysteen reunasta mitaten.

Niittotöitä vastustavat harmittelevat tienvarsien kukkaloiston ja vehreyden poissaoloa. Niitettyjen kasvien tilalle tieliuskiin voidaan kylvää maisemanurmiseosta . Siemenseos sisältää muun muassa valkoapilaa, punanataa ja nurmirölliä. Istutukset synnyttävät suomalaiselle niittyjen lajistolle luontaisempaa elinympäristöä.

 

 

 

 

 

Uusimmat