Lounais-Häme

Tipaton tammikuu ei koske vettä – Elimistöä janottaa myös talvella

Vettä olisi hyvä juoda pieniä määriä pitkin päivää. Kuvituskuva. Kuva: Terho Aalto
Vettä olisi hyvä juoda pieniä määriä pitkin päivää. Kuvituskuva. Kuva: Terho Aalto

Tipattoman tammikuun nimissä ei kannata laiminlyödä vedenjuontia. Nesteentarve ei vähene talviaikaan, mutta janontunnetta voi kolealla kelillä olla vaikeampi tunnistaa.

Vuodenvaihteessa moni panostaa terveelliseen elämäntapaan: liikkuu enemmän, syö terveellisemmin ja jättää alkoholin tipattoman tammikuun hengessä. Alkuvuoden liikuntahuumassa kannattaa kuitenkin muistaa, että vesipullosta kannattaa ottaa huikkaa talvella siinä missä kesälläkin.

– Talvella elimistöstä haihtuu nestettä eri syistä kuin kesällä. Paksut vaatteet lisäävät helposti hikoilua, kylmällä säällä nestettä haihtuu eniten kasvojen ja hengityksen kautta. Sisätiloissa koneellinen ilmanvaihto lisää nesteen haihtumista ja elimistön kuivumista. Talviaikaan elimistön nesteentarve ei vähene, mutta janontunne voi tulla viiveellä, kertoo ravitsemusterapeutti Kirsi Englund Terveystalosta.

Talvella samoilla säännöillä kuin muulloinkin

Vettä pitäisi juoda talvella samoilla säännöillä kuin muulloinkin. Päivässä on hyvä nauttia nesteitä pari litraa: puolitoista litraa juoden, loput tulee yleensä ravinnon mukana. Tarve on sama miehille ja naisille ikään katsomatta. Ikääntyessä janontunne heikkenee, mutta nesteentarve pysyy ennallaan. Pienillä lapsilla nesteentarve on iästä ja koosta riippuen 5 dl–1,5 l vuorokaudessa.

Vettä tarvitaan elimistössä ennen kaikkea lämmönsäätelyssä, ravintoaineiden kuljettamisessa ja aineenvaihduntatuotteiden kuljettamisessa elimistöstä pois. Toisin kuin usein luullaan, vesi itsessään ei kuitenkaan vilkastuta aineenvaihduntaa, eikä sitä siis kannata litkiä ylenpalttisesti laihtumisen toivossa.

Pieniä määriä pitkin päivää

Vettä olisi hyvä juoda pieniä määriä pitkin päivää, sillä kerralla kulautetusta suuresta määrästä imeytyy vain osa – koko päivän juomattomuutta ei siis voi paikata valtavalla kerta-annoksella illalla.

Nestehukka voi tuntua kireytenä, uupumuksena ja suorituskyvyn laskuna, joten vesipullon mukana pitäminen tai hanalla pistäytyminen muutaman kerran työpäivän aikana on hyvä ja helppo tapa pitää olo virkeänä.

Veden juomisesta pitää huolehtia myös kesällä: Huh hellettä: Ongelmia seuraa, jos päivää paistattaa eikä nesteytyksestä huolehdi

Uusimmat

Näkoislehti

20.9.2020

Fingerpori

comic