Lounais-Häme

Toyota teki BMW:n palikoista Supran

Toyota Supra on näyttävän näköinen urheiluauto. Kuva: Lassi Puhtimäki
Toyota Supra on näyttävän näköinen urheiluauto. Kuva: Lassi Puhtimäki

Toyota halusi mallistoonsa menevän urheiluauton, mutta ei halunnut satsata sen rakentamiseen ylettömästi.

Niinpä japanilaiset kävivät ostoksilla Saksassa hankkimassa rakennuspalikat BMW:ltä.

Näin Toyota Supra palasi markkinoille 17 vuoden paussin jälkeen. Uuden auton mallinimeen liitetyt GR-kirjaimet juontuvat auton suunnitellusta vastanneesta Gazoo Racingista, joka on MM-ralleistakin tuttu Toyotan moottoriurheiluosasto.

Toyota Supra on siis rakennettu pitkälti BMW:n Z4-urheiluautossaan käyttämällä tekniikalla ja komponenteilla. Lainailu näkyy ohjaamossakin istuimia, rattia ja näyttöruutuja myöten. Silti Supraan on saatu myös omaleimaista Toyota-ilmettä.

Kojelaudan päällä killuvaa kosketusnäyttöä ohjataan myös bemarimaisesti keskikonsolin säätöpyörällä. Mittariston keskellä ei ole nopeusnäyttöä, vaan kookas kierroslukumittari.

Supra on BMW:n versiota muskelimaisempi.

Supran ja BMW:n Z4:n suurin ero on siinä, että BMW on avoauto ja Supra umpinainen. Ulkonäkö on muutenkin aika lailla erilainen Supran pitemmän konepellin ja takaluukkuun integroidun ilmanohjaimen ansiosta. Kaikkiaan Supra on Bemaria muskelimaisempi.

Takavetoisen Supran moottorina on kolmilitrainen 340 hevosvoiman bensakone, joka löytyy BMW-mallistossa esimerkiksi sivistyneemmästä 5-sarjasta. Tuo kone paiskaa yli kaksitonnisen ison Bemarin nollasta sataan alle viidessä sekunnissa ja noin 1500-kiloisen Supran samaan nopeuteen railakkaasti 4,3 sekunnissa.

Henkeäsalpaavaa kiihtymistä säestää muhkeiden pakoputkien ärjyntä. Kiihtyvyyttä ryydittää niin ikään BMW:ltä hankittu erinomaisesti reagoiva automaattivaihteisto sekä sutimista suitsiva launch control -järjestelmä.

 

Autoon pääseminen vaatii miehen mittaiselta kuskilta monenlaista kropan ja niskan taivuttelua. Taivutusten tuloksena pääsee solahtamaan sinällään mukavalle istuimelle, jossa riittää säätövaraakin. Takapenkkiläisten jalkatiloillekaan ei tarvitse suoda ajatusta, sillä Supra on kaksipaikkainen ja takapenkin paikalla isot subbarit.

Tavaratilakin tästä urheiluautosta löytyy 290 litran kokoisena. Ohjaamossa säilytystilat ovat aika vähäiset ellei kassiaan heitä noiden kaiuttimien päälle.

Kuten arvata saattaa näkyvyys taakse on heikko ja takakulmiin olematon.

 

Itävallassa valmistettavan Supran varustelu on sen verran kattava, että lisävarustelista on olemattoman lyhyt tyyliin tuhkakuppi ja tuulilasin heijastusnäyttö.

Yli 85 000 euron autoon ei lisävarusteita pitäisikään ruksia. FL

 

Uusimmat

Näkoislehti

7.8.2020

Fingerpori

comic