Lounais-Häme

Trafi valmistelee uudistusta, joka voisi helpottaa harrasteajoneuvojen kustannuksia

Autoharrastajat ovat varovaisen toiveikkaita. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi selvittää mahdollisuuksia uudistaa harrasteautoihin liittyvää byrokratiaa. Harrastajien toiveissa on käyttöautojen ja museoautojen ”välimuoto”.

-Tämä väliluokka voisi saada huokeammat vakuutukset ja käyttömaksut kuin joka päivä käytössä olevilla autoilla on, sanoo Hämeen Mobilistit ry:n puheenjohtaja Pentti Kallionpää.

Prosessi on alkutekijöissään. Uudistuksen sisällöstä tai aikataulusta ei vielä voi sanoa mitään varmaa. Saatetaan puhua kuukausista – tai vuosista.

-Vielä ei voi sanoa, olisiko tulossa esimerkiksi lainsäädännöllisiä muutoksia, joiden ratkaisemisessa voisi mennä pitkään, vai esimerkiksi asetusmuutoksia, joiden tekeminen olisi nopeampaa. Entä vaikuttaisivatko muutokset tietojärjestelmiin? listaa Trafin Ajoneuvot-osaston päällikkö Toni Pallaspuro.

Julkisuudessa on puhuttu ”harrasteajoneuvorekisteristä”. Rekisteristä puhuu esimerkiksi loppilainen kansanedustaja Timo Heinonen (kok.), jonka tekemään esitykseen liikenneministeri Anne Berner (kesk.) tarttui, ja asia eteni Trafille.

Toni Pallaspuro käyttäisi kuitenkin valmistellusta uudistuksesta muita termejä.

-Rekisteri vie ajatukset vähän väärään suuntaan. Kysymys on siitä, miten voitaisiin helpottaa ajoneuvoharrastajien elämää.

Trafi kuuli ajoneuvoharrastajien kattojärjestön, Suomen ajoneuvohistoriallinen keskusliiton eli SAHK ry:n edustajien toiveita viime vuoden lopulla. Pentti Kallionpää osallistui tapaamiseen.

-Yksi toive on, että uudistus tulisi koskemaan kaikkia erilaisia harrasteautoja, hän sanoo.

Uudistus ei tapahdu käden käänteessä, sillä harrastajia on moneen lähtöön. Yksi tehtävä onkin määritellä harrasteajoneuvo.

Kirjo on laaja. Hämeen Mobilistien jäseninä on museoautoharrastajia, jotka vaalivat autojen alkuperäisyyttä. SAHK:n sateenvarjon alle kuuluu myös muun muassa merkkikohtaisia kerhoja, kilpa-ajoneuvoklubeja, kuorma-autoyhdistyksiä ja jenkkiautoharrastajia, jotka saattavat kustomoida ajokkejaan paljonkin.

-Maakunnallisia mobilistikerhoja on yhteensä 29, ja SAHK:illa on näiden kautta jäseniä noin 7 500. Muut kerhot tulevat tämän päälle, Pentti Kallionpää kertoo.

Hän uskoo uudistuksen toteutuessaan lähentävän harrasteajoneuvoryhmiä.

Toni Pallaspuron mukaan tarkoituksena on miettiä vaihtoehtoja, jotka palvelisivat mahdollisimman monia.

-Joidenkin mielestä tilanne on nyt hyvä, kun taas toiset toivovat paljon muutoksia.

Yksi harrastajia mietityttävä asia on käyttöaika. Monet ajokit seisovat suuren osan vuodesta.

-On paljon ajoneuvoja, joilla ajetaan noin kymmenenä päivänä kesässä, mutta maksetaan silti normaalit käyttömaksut, Kallionpää sanoo.

Mahdollisiin taloudellisiin helpotuksiin saattaisi liittyä käyttörajoituksia.

-Käytössä voisi olla joko kilometri- tai vuorokausirajoituksia. Itse pidän kilometrirajoitusta huonona, sillä esimerkiksi merkkiklubeilla voi olla tapaamisia Keski-Euroopassa. Kilometrirajoitus tulisi äkkiä täyteen, Kallionpää pohtii.

-Museoautoilla saa ajaa 30 vuorokautta. Harrasteautojen raja voisi olla esimerkiksi 60 vuorokautta, hän hahmottelee.

Timo Heinonen vieraili Hämeen Mobilistien Hälläpyörä-hallilla Janakkalassa. Kallionpään mukaan kansanedustaja väläytti, että ”suotuisien tuulien” myötä uudistus voisi olla nopeimmillaan totta jo ensi vuoden kesällä. FL

Uusimmat

Näkoislehti

22.9.2020

Fingerpori

comic