Lounais-Häme

Tulevaisuuden työpaikkaa kartoittamassa

Viisivuotias Eero Toivonen katselee kaihoisasti, kuinka kivet murskautuvat höyryvoimalla pyörivän laitteen käsittelyssä Minkiön museovarikkoalueella.

Kivet ovat Eero Toivosen toinen suosikkiasia. Ykkössuosikki on ehdottomasti junat, etenkin höyryveturit.

Toivosten perheellä, johon kuuluvat myös äiti Virpi, isä Simo, pikkuveli Lauri sekä pikkusisko Venla, on takanaan junamatka Jokioisten rautatieasemalta Minkiöön.

Matka piti Eeron mielestä ehdottomasti taittaa karjavaunussa.

-Olemme aiemmin jo matkustaneet museohöyryjunassa, nyt piti välttämättä päästä ensimmäistä kertaa vaunuun, jossa ei ole kattoa, Eeron äiti Virpi Toivonen kertoo hymyillen.

Minkiön höyryfestivaali oli hämeenlinnalaiselle Toivosten perheelle Eeron junainnostuksen vuoksi ehdoton kesäkohde.

-Kävimme jo viime vuonna muutaman kerran ajelemassa museojunalla, mutta Höyryfestivaalille emme päässeet, Virpi Toivonen sanoo.

Toivosten kotona lattialla oleva junarata kasvaa kasvamistaan, ja junien kuvia vilahtelee muutenkin siellä sun täällä, esimerkiksi lasten vaatetuksessa. Lähiseudun juna- ja veturimuseot ovat tulleet jo tutuiksi.

-Eero on ilmoittanut, että hän menee junakouluun ja opiskelee veturinkuljettajaksi, Virpi Toivonen kertoo.

Tosin Eero haluaa nimenomaan höyryjunan kuljettajaksi, eivätkä työmahdollisuudet sillä saralla nykyisin ole kovin kattavat. Etenkin kun kilpailua tulee jo oman perheen sisältä.

Nimittäin myös pikkuveli, kaksi ja puoli vuotta vanha Lauri on ilmoittanut opiskelevansa samaan ammattiin. Myös yhdeksän kuukautta vanhalle Venlalle on luvassa töitä samalta alalta: hän saa poikien mukaan toimia veturissa hiilenheittäjänä.

-Pojat jo tappelivat, että kumpi veturia saa sitten ajaa. Riita saatiin poikki sillä, kun ehdotimme, että pitäähän kuljettajan levätä välillä. Silloin on toisen vuoro ajaa, Virpi Toivonen naurahtaa.

Höyryvetureissa Eeroa kiinnostaa etenkin nimenomaan itse höyry, joten jos ura höyryveturin kuskina ei urkene, ehkä Minkiön höyryfestivaaleilta löytyy jokin muu laite, joka kiinnostaa.

Juha-Pekka Eeva esimerkiksi lappaa puita Lokomobiili Paras Apu -nimiseen höyrykoneeseen, joka on valmistettu Perniössä vuonna 1923.

-Tämän koneen historiaa ei paljon tunneta. Se on ilmeisesti alun perin ollut armeijan vehje, Eeva kertoo.

-Se on voinut hyvin pyörittää esimerkiksi tuollaista halkopyörää, Eeva sanoo ja osoittaa puista pyörää, jota Paras Apu pitää liikkeessä.

Juha-Pekka Eeva huomauttaa, että käytetäänhän höyryä edelleen monenlaisiin tehtäviin.

-Esimerkiksi Englannissa toimii punainen bussi, joka toimii höyryvoimalla, Eeva kertoo. FL

Höyryfestivaali Minkiön museovarikkoalueella vielä tänään sunnuntaina kello 10.30–17.

Uusimmat

Fingerpori

comic