Lounais-Häme

Tunti aikaa karata jälki-istunnosta – Forssan ensimmäinen pakohuone avautumassa

Luokan ovi painautuu kiinni. Kuulet sen naksahtavan lukkoon.

Istut pulpetin takana jälki-istunnossa. Pahamaineisen opettajan, rouva Erikssonin, luokkahuoneesta on kulkenut monenlaisia ikäviä huhuja. Sinun on pakko päästä luokasta ulos ennen kuin rouva Eriksson palaa tasan tunnin päästä.

Mutta miten saada lukittu ovi auki?

 

Rouva Erikssonin luokkahuone sijaitsee Forssan Kartanonkatu 10:n kellarissa, samassa rakennuksessa TE-palveluiden kanssa.

Luokkahuone on Forssan ensimmäinen pakopeli, jossa vihjeitä ratkomalla ja tehtäviä tekemällä yritetään paeta lukitusta huoneesta. Eikä rouva Erikssonia tietenkään ole oikeasti edes olemassa, vaan jälki-istunnosta karkaaminen on pakohuoneen Forssaan tuoneen Antti Kiviniemen idea pelin juoneksi.

Jotta luokasta pääsee ulos ajoissa, pitää Kiviniemen mukaan “löytää jotain, selvittää jotain ja yhdistää jotain”.

Pakohuoneen vaikeustasoa Kiviniemi ei osaa vielä arvioida.

-Kun on itse suunnitellut tehtävät, niille tulee vähän sokeaksi. Testiryhmät ovat siksi tärkeitä, ja heidän palautteen avulla voidaan tehdä muutoksia, Kiviniemi sanoo.

Escape Room Forssan on tarkoitus avautua toukokuun alussa.

Pelottava tehtävä ei Kiviniemen mukaan ole, ja se sopii myös lapsille – tosin aikuinen on hyvä olla mukana pulmia ratkaisemassa. Pakopeli on paras ratkaista 3–6 henkilön ryhmässä, mutta sen suorittaminen on mahdollista myös kaksin.

 

Pakohuoneen taustalla on alastarolainen FunExperience oy, jonka toinen yrittäjä Kiviniemi on. Kiviniemi kertoo, että ajatus pakohuoneen perustamisesta oli hänellä mielessä jo pidempään.

-Pakohuonepelit kiinnostavat itseäni. Monihan kiertää ympäri Suomea niiden perässä, mutta siihen en ole ihan lähtenyt, Kiviniemi sanoo.

-Forssa oli hyvä paikka pakohuoneelle, koska täällä ei vielä ollut sellaista. Uskon, että tänne tulee kauempaakin pelaajia.

Kiviniemi kertoo, että valmisteluiden kanssa on tullut kiire, sillä hän pääsi rakentamaan pakohuonetta vasta huhtikuun taitteessa.

-Hankimme esimerkiksi pulpetit suljetulta koululta ja kiersimme kirpputoreja. Seuraava vaihe on kameroiden saaminen huoneeseen, jotta tilannetta voi seurata valvontahuoneesta, Kiviniemi sanoo.

Kiviniemen vuokraamissa 90-neliöisissä tiloissa on vielä toinen huone tyhjillään. Siihen on tarkoitus rakentaa jossain vaiheessa toinen pakohuone.

-Toiseenkin huoneeseen on jo ideoita, mutta sen aikataulusta en osaa vielä sanoa, Kiviniemi toteaa.

-Luokkahuonetta kohtaan on jo hurjasti kiinnostusta, isompiakin ryhmiä on jo kysellyt, että milloin aukeaa. FL

 

Tunti aikaa ratkaista pulmat
Escape roomit eli pakohuonepelit ovat älypelejä, joissa joukko ihmisiä pyrkii pääsemään ulos suljetusta tilasta annetun ajan sisässä.Ulos päästäkseen osallistujien on ratkaistava päättelyn ja yhteistyön avulla erilaisia tehtäviä, joissa vaaditaan esimerkiksi logiikkaa ja matematiikkaa.Pelistä pääsee koska tahansa ulos halutessaan.Peli kestää useimmin 60 minuuttia. Tehtäviä ratkotaan yleensä 2-6 hengen ryhmässä.Pakopelejä on ollut Suomessa vuodesta 2014. Nyt niitä on lähes 50 paikkakunnalla.Lähde: pakopelit.fi.

Kaupallinen yhteistyö

Uusimmat