Lounais-Häme Forssa

Tutkimus: Turvaväli arvioidaan usein alakanttiin

Taajama-ajossa suositeltu turvaväli on puolet ajonopeudesta metreinä. Maantienopeuksilla suositukseksi nousee ajonopeus metreinä.
Tutkimuksen mukaan suomalaiset autoilijat eivät tunne yleisimpiä turvavälisuosituksia. Arkistokuva: Toni Rasinkangas

Yli kolmannes suomalaisista arvioi turvavälin alakanttiin erityisesti maantieajossa, selviää kolarikorjaamo Autoklinikan kyselytutkimuksesta. Tutkimuksen mukaan syynä siihen on, että suomalaiset autoilijat eivät tunne yleisimpiä turvavälisuosituksia.

Taajama-ajossa 35 prosenttia vastaajista uskoo suosituksen olevan kahden auton mitta, eli alle kymmenen metriä, mikä on useimmilla ajonopeuksilla liian vähän. Vastapainoksi yhteensä 28 prosenttia arvioi turvavälin yläkanttiin, joko kaksin- tai nelinkertaiseksi suositukseen nähden.

Maantieajon tapauksessa 26 prosenttia autoilijoista uskoo suositellun turvavälin olevan viiden auton mitta, eli vain noin 20 metriä, ja 11 prosenttia ehdottaa taajamasuosituksen pätevän myös maantieajossa. Noin neljännes autoilijoista taas kertoo, että suositeltu turvaväli maantiellä ajettaessa on kaksi kertaa ajonopeus metreinä.

Vastaajista reilu neljännes tuntee todellisen turvavälisuosituksen taajamassa ja 29 prosenttia maantiellä. Molemmissa tapauksissa joka kymmenes myöntää, että ei tiedä suositeltua turvaväliä.

 

Nopeasti vaihtuvat sääolosuhteet ovat tänä keväänä aiheuttaneet liukkaita ja vaarallisia tienpintoja ympäri Suomen. Riittävän turvavälin pitäminen edellä ajavaan onkin nyt erityisen tärkeää.

Turvavälien mahdollistamat reaktio- ja jarrutusajat ovat avainasemassa liikenneonnettomuuksien ehkäisemisessä.

Taajama-ajossa suositeltu turvaväli on puolet ajonopeudesta metreinä, eli esimerkiksi 40 kilometrin tuntivauhdissa turvavälin pitäisi olla 20 metriä.

Maantienopeuksilla suositukseksi nousee ajonopeus metreinä. Se tarkoittaa, että esimerkiksi 80 kilometrin tuntinopeudella turvaväli on 80 metriä.

Edellä mainitut ohjeet on annettu normaaleihin ajo-olosuhteisiin. Tämän hetken liukkailla turvavälien pitäisi Autoklinikan mukaan olla vielä pidempiä.

Uusimmat