Lounais-Häme

Tuulilasin kunnolla on merkitystä – Halkeamat johtavat helposti hylkäykseen katsastuksessa

Auton tuulilasin halkeama ei ole pelkästään esteettinen ongelma, vaan riskitekijä liikenteessä. Tiukentuneiden katsastussäädösten myötä huonokuntoinen tuulilasi voi olla hylkäysperuste.
Halkeama ulottuu karmiin, joten tuulilasin vaihto on edessä.

Katsastussäädökset ovat tiukentuneet mm. auton tuulilasin kunnon osalta.

– Hylkäämisiä tulee aiempaa herkemmin, mikäli tuulilasi on huonossa kunnossa, Autoalan Keskusliiton tekninen johtaja Jouko Sohlberg toteaa.

Hylkäämisperusteina voivat olla tuulilasin halkeamat kuljettajan näkökentässä, kiveniskemät ja lasin kuluneisuus.

– Tuulilasi kuuluu auton kantaviin rakenteisiin ja huonokuntoinen tuulilasi on turvallisuusriski. Jos esimerkiksi halkeama on kymmentä senttiä lähempänä karmeista, lasi on melkein vaihtotavaraa. Karmiin ulottuva halkeama laajenee helposti lämpötilan ja jännitysten mukaisesti.

Tuulilasi on autossa kantava rakenne, jota halkeamat merkittävästi heikentävät. Tuulilasiin on usein myös integroitu erilaista tekniikkaa kuten antureita, sensoreita ja kameroita, joiden toimintaan pienetkin naarmut ja lovet lasin pinnassa saattavat vaikuttaa. Kura, lumi, suola, jää ja huurre lasissa pimentävät tehokkaasti näkymää tuulilasin läpi. Naarmuinen tuulilasi muuttuu viistosti paistavassa auringossa pelkäksi heijastepinnaksi.

Teippiä ensiapuun

Mikäli tuulilasiin tulee kiveniskemä kymmenen sentin varoalueelle, ensin kannattaa lähteä selvittämään korjausmahdollisuutta.

– On tapauskohtaista, milloin lasi voidaan korjata ja milloin se on syytä vaihtaa, Jouko Sohlberg kertoo.

Sohlberg vinkkaa, että kiveniskemien varalta autossa kannattaa pitää mukana suojateippiä, mutta myös tavallinen teippi käy.

– Kun kiveniskemä tulee, teippi on syytä laittaa heti suojaksi. Jos kiveniskemän kohdalle ehtii tulla likaa, teipistä ei enää ole hyötyä. On kuitenkin hyvä muistaa, että teippi on ainoastaan väliaikainen suoja.

Tuulilasin kuntoon kannattaa kiinnittää huomiota muutenkin.

– Esimerkiksi kun lasi jäätyy talvella, sitä ei kannata lähteä skrapaamaan, sillä lasi kuluu. Liiallista mekaanista hankaamista tulisi välttää. Parempi vaihtoehto on sulattaa jäätä tuulilasista esimerkiksi sisätilalämmittimen avulla. Pyyhkijöiden käyttöä kuivaan tuulilasiin pitäisi välttää, sillä sekin kuluttaa lasia. Jos lasissa on vähänkään likaa, pesunestettä on hyvä käyttää runsaasti.

Kuntotarkistus tulossa

Autoalan Keskusliitto järjestää tulevana pääsiäisenä jo neljännen kerran tuulilasikampanjan, joka kulkee nimellä Kirkkaasti turvallisin.

– Kampanjapäiviä ovat kiirastorstai ja pitkäperjantai sekä ensimmäinen ja toinen pääsiäispäivä, jolloin tarkistamme tuulilaseja ympäri maata ABC-asemilla, Jouko Sohlberg kertoo.

Lounais-Hämeestä katsoen lähimmät kampanjapaikat ovat Hämeenlinnan Tiiriön ABC ja Turun Koulukadun ABC.

– Kampanja perustuu vapaaehtoisuuteen eli autoilija voi halutessaan tuoda autonsa ilmaiseen tarkistukseen. Apunamme kampanjassa on lukuisia ammattikorkeakouluja opiskelijoineen eri puolilla Suomea. Samalla keräämme myös tilastotietoa tuulilasien kunnosta.

Lisää kommentti

Jätä tästä kommenttisi

Uusimmat

Fingerpori

comic