Lounais-Häme

Tyhjää bussia ei kannata liikuttaa

Linjaliikenne Kivistö lopetti aikaisen aamuvuoron Forssasta Helsinkiin ja yhden iltapäivävuoron Helsingistä Forssaan, sillä vuoroille ei riittänyt matkustajia.

-Forssa jäi pois, koska kyseisillä vuoroilla oli vähän käyttäjiä, Kivistön toimitusjohtaja Reetta Rauhaniemi toteaa.

Hän lisää, että reittien muokkaaminen on tänä päivänä normaalia liikennesuunnittelua.

-Tarkoituksenahan on liikuttaa ihmisiä, ei autoa.

Kivistön aamun ensimmäinen linja-auto lähtee nyt puoli tuntia myöhemmin eli 5.30 kohti Helsinkiä.

Iltapäivän puoli neljän bussilla ei enää pääse Forssaan asti, mutta edellinen bussi Forssaan lähtee kolmelta ja seuraava neljältä. Liikennöitsijänä on tosin Satakunnan Liikenne.

Forssan osalta lopetetut vuorot ajetaan kuitenkin edelleen Karkkilan ja Helsingin välillä. Rauhaniemen mukaan bussimatkustajia riittää yleisesti ottaen edelleen, mutta Forssasta ei ole kovin paljon kyytiin tulijoita niin aikaisin aamulla.

-Pikavuoro Helsinkiin olisi helppo keino matkustaa. Bussilla pääsee aivan Helsingin keskustaan ja siitä voi vaihtaa ratikkaan tai junaan. Bussissa voi torkkua tai tehdä töitä, Rauhaniemi houkuttelee matkustajia bussiin.

Matkustajien houkuttelu ei ole helppoa.

-Liikennettä pitää kehittää, niin liikennöitsijöiden kuin kaupunkien ja kuntienkin, Rauhaniemi sanoo.

Kivistön bussit ajavat Forssan seudulla sekä Lopelta, Vihdistä ja Karkkilasta Helsinkiin.

-Pekola ja Koivisto kulkevat Hämeenlinnaan.

Rauhaniemen mukaan kyytejä pitäisi räätälöidä paremmin. Hänen mielestään palveluliikenne, kuten Peliittapirssi Tammelassa ja Tyykikyyti Forssassa ovat hyviä ratkaisuja, mutta niitäkin pitäisi kehittää edelleen.

-Niissä voisi olla happyhourit ja tutustumispäivät, jolloin kyytiin pääsisi halvemmalla tai ilmaiseksi.

Rauhaniemi toteaa, että esimerkiksi Viksbergistä on sen verran matkaa keskustaan, että halvemmalla taksalla useammat hyppäisivät kauppakassien kanssa pikkubussin kyytiin.

-Iltavuorojakin pitäisi olla, jotta nuoret pääsisivät harrastuksiin. Tosin aika monella on nykyisin mopoauto.

Seutulippu on Rauhaniemen mukaan hyvä keino saada matkan hintaa hieman alemmas, mutta se ei auta, jos bussi ei kulje. Hän muistelee, että Tammelasta pääsi Jokioisille vielä reilu kymmenen vuotta sitten aamukuudesta iltayhdeksään tunnin välein.

-Nyt busseja ei juuri kulje, joten seutulipun tuomaa etua ei voi käyttää.

Myös etätyöt, liukuvat työajat ja koulujen työajat aiheuttavat päänvaivaa bussifirmoille.

Aikatauluun sidottu matkustaminen ei innosta ihmisiä. Omalla autolla kulkeminen on joustavaa.

Rauhaniemi sanoo, että mukavuudenhaluinen nykyihminen on kuitenkin kiinnostunut ympäristöasioista, joten joukkoliikenteen kehittäminen on tärkeää.

Hänen mukaansa digitalisaatio antaa matkustajille ja liikennöitsijöille enemmän mahdollisuuksia.

Rauhaniemi selventää, että asiakas voi etsiä halvimman mahdollisen vuoron haluamalleen reitille ja ostaa lipun netistä. Liikennöitsijä voi tarjota edullisempia lippuja hiljaisemmille vuoroille.

-Liikennöitsijälle se tarkoittaa sitä, että hintojen laskiessa pitäisi matkustajamäärien nousta, muuten kustannukset saattavat nousta liian suuriksi. Ja se tarkoittaa loppua monelle liikennöitsijälle. FL

Uusimmat

Näkoislehti

1.10.2020

Fingerpori

comic