Lounais-Häme

Työmaan ohi yhtä kaistaa pitkin

Tammelalainen Pasi Jokela on tyytyväinen, että 2-tietä levennetään Tammelan Mullinkallion ja Häiviän välillä.

Jokelan mukaan tien levennys onkin tarpeen.

-Rekkaliikenne on kasvanut, joten on hyvä, että tietä levennetään. Rekkojen ohi pääsee turvallisemmin.

Jokela arvelee, että tietä on helppo leventääkin, sillä tieosuudella on pitkiä suoria.

-Tieurakka kestää kyllä ihmeen kauan, Jokela ihmettelee vuoden 2018 lokakuussa päättyvää perusparannusta.

 

Jokela ajelee 2-tietä useita kertoja viikossa. Liesjärventiellä asuva Jokela kulkee sekä Karkkilan että Forssan suuntaan.

-Loukun ja Karkkilan välinen tie on huonossa kunnossa.

Loukun ja Karkkilan välinen osuus 2-tiestä on päällystetty viimeksi vuonna 2012. Mies ihmettelee, eikö työlle ole minkäänlaista takuuta.

-Vai onko tien pohja vain niin soista, ettei se vain kestä?

Jokelan mukaan vanha Uudenmaanläänin raja menee Loukun tienoilta, joten hän arvelee toiseksi mahdollisuudeksi, että tientekijät ovat vaihtuneet lääninrajan kohdalla ja toinen on tehnyt parempaa jälkeä kuin toinen.

 

Uudenmaan ely-keskuksen projektipäällikön Jukka Aron mukaan Mullinkallion ja Häiviän välisen osan urakkasopimukset allekirjoitettiin heinäkuussa. Työt alkoivat heti elokuun alussa.

Ely-keskuksen mukaan 2-tien suurimpia puutteita ovat ajosuuntien erottelun puuttuminen ja vaihteleva tiegeometria.

Reunaympäristö on vaarallinen, koska piennar on kapea, luiskat ovat jyrkät, puusto on lähellä ajoradan reunaa ja kallioleikkaukset ovat pääasiassa suojaamattomia.

 

Tie valmistuu vasta ensi vuoden syksyllä.

-Pitkä työaika johtuu siitä, että työssä pidetään talvitauko lokakuusta lähtien siihen asti, kunnes maa on taas sulaa.

Työ valmistuu viimeistään lokakuussa. Jos maa sulaa ajoissa, valmistuu työkin aiemmin.

Edellinen osuus perusparannusvaiheesta sujui Aron mukaan niin hyvin, ettei töistä aiheutunut haittaa liikenteelle.

Tällä kerralla työ tehdään eri tavalla, joten autoilijoiden täytyy varautua odottamaan hetki liikennevaloissa.

-15 kilometrin työ tehdään 500 metrin työalueina ja liikenne ohjataan liikennevaloilla yhtä kaistaa pitkin työalueen ohi.

 

Aro sanoo kuulleensa, että 2-tien kunto Karkkilan ja Loukun välillä on kehno.

-Kyllähän päällyste voi kulua viidessä vuodessa, mutta en osaa sanoa, miksi tieosuus juuri sillä kohdalla on huonossa kunnossa.

Hetken kuluttua Aro soittaa takaisin ja kertoo, että itse asiassa Karkkilan ja Loukun välinen osuus on päällystysohjelmassa vielä tänä vuonna.

-Tien kunto on siis huomattu ja se korjataan.

Sitä hän ei edelleenkään osaa sanoa, miksi tien pinta meni huonoon kuntoon niin nopeasti.

-Kohde on vaikea aina, kun vanhaa tietä on levennetty, Aro toteaa ja lisää, että tie on alunperin tehty viime vuosisadalla. FL

 

Viimeinen osuus käynnistyi viime viikolla
Vuonna 2012 perusparannettiin Karkkilan ja Loukun välinen osuus.Osuuden budjetti oli kahdeksan miljoonaa euroa.Seuraavana vuonna parannettiin tieosuus Loukusta Mullinkallioon.Hintaa viiden kilometrin osuudelle tuli kaksi miljoonaa euroa.Parhaillaan töitä tehdään noin 15 kilometrin matkalla Mullinkalliosta Häiviään.Kakkostien perusparannuksen viimeiseen osuuteen on varattu 7,6 miljoonaa euroa.Rahoituksella saadaan jatkettua Mullinkalliolle päättyvää riista-aitaa, levennetään tietä, loivennetaan piennarta, lisätään tiekaiteita ja tehdään liittymäjärjestelyjä.Toimet tähtäävät turvallisuuden parantamiseen.Tie levenee kauttaaltaan kahdella metrillä, metrin molemmilta puolilta tietä.Levennyksen ansiosta nopeusrajoituksia saadaan nostettua sataan kilometriin tunnissa.

Fingerpori

comic

Uusimmat