Lounais-Häme

Työmarkkinoilla kytee kiistoja työntekijöiden järjestäytymisestä

PAUn mukaan Posti siirtää yhä enemmän työtä halvemman työehtosopimuksen piiriin.
Postin toiminta askarruttaa. Kuva: Joel Maisalmi
Kuvituskuva. Kuva: Joel Maisalmi

Työmarkkinoilla kytee riitoja, jotka koskevat työntekijöiden järjestäytymistä haluamiinsa ammattiliittoihin. Kiistojen keskiössä ovat nyt Posti ja Finnair.

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU sanoo, että Posti siirtää yhä enemmän työtä halvemman työehtosopimuksen piiriin. PAU pitää erittäin ongelmallisena tilannetta, jossa postialalla samaa työtä tehdään eri palkalla ja eri työehdoilla.

Asia nousi esille, koska Posti kaavailee päiväpostin jakelun siirtämistä sanomalehtien varhaisjakelun yhteyteen Virroilla, Urjalassa, Merikarvialla ja Mänttä-Vilppulassa. PAUn mukaan tämä tarkoittaa sitä, että Posti osa-aikaistaa pienipalkkaisia työntekijöitä perusjakelussa, kun töitä siirretään Postin tytäryhtiöön halvemman työehtosopimuksen piiriin.

Postin postipalvelut-liiketoimintaryhmän johtajan Yrjö Eskolan mukaan suunnitellussa muutoksessa ei siirry henkilöstöä, vaan ainoastaan tuotteita.

–  Tuotteiden siirtämiseen liittyen Postilla ja PAUlla on sopimus, Eskola sanoo STT:lle sähköpostitse.

Eskolan mukaan muutoksesta neuvotellaan, koska jaettavaa ei enää riitä kahteen erilliseen jakeluverkkoon.

Pro: Finnair neuvottelee toisen liiton kanssa

Ammattiliitto Pro puolestaan syyttää Finnair Tekniikkaa kieltäytymisestä neuvottelemasta Pron luottamusmiesten kanssa.

Liiton mukaan Finnairin lentokoneita huoltava yksikkö ilmoitti kesäkuussa, ettei se enää katso Ilmailutekniikan ammattiyhdistyksen ITAn valitsemilla luottamusmiehillä olevan oikeutta toimia tekniikan työntekijöiden edunvalvojina.

ITA liittyi Prohon kesäkuussa. Pron mukaan tällä hetkellä lähes 90 prosenttia tekniikan työntekijöistä ja toimihenkilöistä on järjestäytynyt ITAan ja Prohon.

Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo tiedotteessa, että Finnair on sen sijaan aloittanut neuvottelut toisen ammattiyhdistyksen kanssa tekniikan työntekijöiden työehdoista. Malisen mukaan Tekniikan yli 450 työntekijästä vain noin 20 on järjestäytynyt uuteen ammattiyhdistykseen.

Finnair Tekniikka on työnantajaliitto Paltan jäsenyritys. Paltan mukaan lentoliikenteen palveluja koskeva työehtosopimus on Paltan ja Ilmailualan Unionin IAU:n välinen, eivätkä Pro tai ITA ole osapuolia neuvotteluissa.

–  Finnair Tekniikkaan on valittu työehtosopimuksen mukainen luottamusmies, joka edustaa koko työntekijäryhmää työntekijöiden järjestäytymiseen katsomatta, sanoo neuvottelujohtaja Pasi Vuorio Paltasta tiedotteessa.

STT ei tavoittanut perjantaina iltapäivällä Finnairia kommentoimaan asiaa. STT

Uusimmat

Näkoislehti

1.10.2020

Fingerpori

comic