Lounais-Häme

Työt alkoivat ja keskeytyivät toisena päivänä

Kakkostien levennysremontti Humppilan Perkiöntien kohdalla aloitettiin maanantaina. Tarkoituksena oli leventää tietä muutaman sadan metrin matkalta, jotta tieltä olisi helpompi kääntyä.

Levennyksen ansiosta Porin suunnasta tulevat olisivat päässeet turvallisemmin kääntymään kahvila Kyläpelimanniin ja Perkiöntielle.

Työt kuitenkin keskeytettiin tiistaina.

Ely-keskuksen projektipäällikön Mikko Vihermäen mukaan työt keskeytettiin, koska suunnitelmissa ei ollut otettu huomioon erikoiskuljetuksia, jotka tarvitsevat paljon tilaa kääntyäkseen.

Vihermäki sanoo, että erikoiskuljetusten kulkemisen tarve nousi esille vasta työn aikana.

-Tietyön kohdalla oleva kahvila on erikoiskuljetuksille tärkeä levähdyspaikka.

Hänen mukaansa työhön tulee viikon tauko, jonka aikana suunnitelmat päivitetään.

Vihermäki lisää, ettei kyse alun perin ollut tien leventämisestä vaan liittymän muotoilusta.

-Tien levennys olisi tullut liian kalliiksi.

Tieremontin kustannusarvio on 26000 euroa. Vihermäki arvelee, että viikon keskeytys saattaa aiheuttaa urakoitsijallekin jonkin verran kustannuksia.

Tieremontti aiheutti jo ennen keskeytystä hämmennystä alueen yrittäjissä.

-Levennys olisi ollut hyvä asia, jos tulee Porin suunnasta. Mutta Humppilan suunnasta tultaessa kääntyminen olisi vaikeampaa, Urpolan Kartanon yrittäjä Mikko Kylämarkula sanoo.

Hän toivoo, että alueella olisi jatkossa edes 60 kilometrin nopeusrajoitus, jos suunnitelma toteutetaan alkuperäisessä muodossa.

-Silloin kolisisi vähemmän.

Kylämarkula ihmettelee, ettei ely-keskus kysynyt Urpolan Kartanolta, Tilkkutexiltä tai edes maanomistajalta kommenttia tieurakasta.

-Tai olihan joskus vuonna 2009 puhe suunnitelmista, mutta silloin ei puhuttu toteutuksesta. Kuntakaan ei tiennyt työstä mitään, Kylämarkula kritisoi.

Kahvila-ravintola Kyläpelimannin yrittäjäpariskunta Marika ja Ilkka Mäkimattila olivat ennen töiden keskeyttämistä suht tyytyväisiä kakkostien leventämissuunnitelmaan.

-Aivan ensimmäinen suunnitelma, jonka näimme, olisi tehnyt hallaa yritystoiminnalle, mutta seuraava suunnitelma näytti jo paremmalta, Marika Mäkimattila toteaa.

Ilkka Mäkimattila kertoo, että aiemmissa suunnitelmissa kahvilan pihaan olisi päässyt vain Perkiöntien kautta. Kakkostien ja kahvilan pihan väliin olisi tullut aita.

-Se olisi tappanut liiketoiminnan.

He toteavat, että onneksi ely-keskus kysyi edes heidän mielipidettään suunnitelmista ja myös otti heidän mielipiteensä huomioon.

-Uuden suunnitelman mukaan meille tulee sisään- ja ulosmenoväylät suoraan kakkostielle.

Ilkka Mäkimattila on silti edelleen huolissaan tulevaisuudesta. Hän miettii, tuleeko tieremontti haittamaan yritystoimintaa. Suuri osa Kyläpelimannin asiakkaista on nimittäin rekkakuskeja.

-Mitä jos rekkakuskit eivät enää pääse kääntymään pihaan. Kuka maksaa korvaukset, jos yritys loppuu ja seitsemän työntekijää jää ilman töitä, Ilkka Mäkimattila kysyy.

Kahvilan kohdalla on tien parannustöiden ajan 60 kilometrin nopeusrajoitus ja yrittäjät toivovat, ettei rajoitusta nosteta takaisin 80 kilometriin.

Ely-keskuksen Vihermäki sanoo, että suunnitelmissa ei ole alentaa nopeusrajoitusta kyseisellä kohdalla.

-Liittymä on ollut tähän asti hyvä. Toivottavasti tästä tulee ely-keskuksen mielestä turvallisempi, Mäkimattilat sanovat.

Ilkka Mäkimattila lisää, ettei hän muista, että kahvilan kohdalla olisi tapahtunut onnettomuuksia vuosikymmeniin. FL

Uusimmat

Näkoislehti

18.9.2020

Fingerpori

comic