Lounais-Häme Forssan seutu

Ulkomaalaisten turistiryhmien määrä kasvussa Forssan seudulla – Potentiaalia kasvuun on edelleen

Tänä kesänä Forssan seudulle on tullut aiempaa enemmän turistiryhmiä ulkomailta. Ulkomaalaisten matkailijoiden määrä saattaa kasvaa tulevaisuudessa.
Uudesta-Seelannista saapuneet maanviljelijät Stephen Ray (vas.), Duncan Smith ja John Whiteside kuvailevat mahdollisuutta vierailla Pohjoismaissa ainutkertaiseksi mahdollisuudeksi, vaikka eivät etukäteen maasta paljon tienneetkään. Kuva: Lassi Puhtimäki
Uudesta-Seelannista saapuneet maanviljelijät Stephen Ray (vas.), Duncan Smith ja John Whiteside kuvailevat mahdollisuutta vierailla Pohjoismaissa ainutkertaiseksi mahdollisuudeksi, vaikka eivät etukäteen maasta paljon tienneetkään. Kuva: Lassi Puhtimäki

Forssan Matkatoimiston Mari Rauhaniemi kertoo, että tänä kesänä Forssan seudulle on tullut aiempaa enemmän ulkomaalaisia ryhmiä vierailulle.

Kevään ja alkukesän aikana Forssan Matkatoimiston kautta seudulle saapui esimerkiksi Sveitsistä kaksi suurta ryhmää ja viime viikolla vierailijoita oli Uudesta-Seelannista saakka. Syksyllä on tulossa ryhmä muun muassa Brasiliasta.

– On vaikea sanoa yksittäisiä syitä, mistä kasvu johtuu. Kova työ siinä on takana, olemme tehneet paljon kansainvälistä markkinointia jo pitkään, Rauhaniemi sanoo.

Forssan seudun matkailusihteeri Mari Noromies-Wahl kertoo, että aiemmin tänä kesänä Saksasta saapui myös 40 hengen ryhmä Lounais-Hämeeseen. Yksittäisten matkailijoiden osalta ei vielä pystytä arvioimaan, onko ulkomaalaisten matkailijoiden kokonaismäärä seudulla kasvussa, sillä tilastot tulevat aina pienellä viiveellä.

– Lomanviettokautena seutumme matkailijoista noin kymmenen prosenttia on ulkomaalaisia, Noromies-Wahl sanoo.

Lisäinfoa: Forssan seudun matkailuinfo palvelee asiakkaita kesän ajan Forssan torilla.

Noromies-Wahl toteaa, että vaikka seudulle saapuvista matkailijoista ylivoimaisesti suurin osa on suomalaisia, kasvunpaikkaa on erityisesti ulkomaisissa matkailijoissa.

– Olemme panostaneet muutaman vuoden vahvasti kansainväliseen puoleen, ja hankkeiden kautta saamme työkaluja kasvuun. Yhtenä esimerkkinä on Visit Finlandin Western Lakeland -markkinointihanke, jossa olemme mukana. Pääsemme sen avulla samalle viivalle Lahden, Jyväskylän ja Tampereen seudun kanssa, Noromies-Wahl sanoo.

Noromies-Wahl toteaa, että kilpailu matkailijoista on eri alueiden välillä Suomessa kovaa, eikä Forssan seudun kokoinen alue pärjää markkinoinnissa yksin, vaan on tehtävä yhteistyötä muiden alueiden kanssa.

Saaren kansanpuisto hurmaa läheltä ja kaukaa saapuvan. KUVA: Ville Mäkilä

Rauhaniemen mukaan seudulla käyneiden matkailijoiden palautteissa nousevat toistuvasti esiin muun muassa rauhallisuus, hiljaisuus sekä suomalaisten ystävällisyys. Sekä Noromies-Wahl että Rauhaniemi myöntävät, että abstrakteina asioina molempia on vaikeampi markkinoida kuin yksittäistä nähtävyyttä. Paljon on myös puskaradion varassa.

– Täällä käyneet kertovat kokemuksistaan eteenpäin ja houkuttelevat muita, Rauhaniemi toteaa.

Muita vetovoimatekijöitä ovat esimerkiksi maaseutu, arkkitehtuuri, kulttuuri, kansallispuistot ja tietynlainen pikkukaupunkimaisuus.

– Ei meidän kannata miettiä samoja asioita kuin suurempien kaupunkien, vaan mennä juuri paikallisuus edellä, Noromies-Wahl toteaa.

Lue lisää: Forssan seudun matkailun kärjet hiottu valmiiksi.

Yksittäisten matkailijoiden osalta Forssan seudullekin saapuu eniten venäläisiä, joiden houkuttelemiseksi on panostettu esimerkiksi verkkosivuilla. Noromies-Wahl sanoo, että myös Keski-Euroopasta tullaan Lounais-Hämeeseen.

– Aasiassa on hirveästi potentiaalia, mutta meillä se ei vielä katukuvassa näy, ja työ on vielä alkutekijöissä.

– Esimerkiksi Japanissa on paljon kiinnostusta järvi- ja luontomatkailuun, mutta sitä ei vielä tiedä, näkyykö se joskus Forssan seudulla. FL

Kaupallinen yhteistyö