Lounais-Häme Urjala

Urjalan riista-aita tarvitsee vielä lisää rahaa – "Peuroja ja hirviä liikkuu tieosuudella runsaasti"

Tavoitteena on, että riista-aidan rakentaminen alkaa ensi vuonna niin, että se valmistuu viimeistään vuonna 2021.
Valtatie 9:lle kaivataan Urjalan keskustan kohdalle riista-aitaa, koska peura- ja hirvikolarien riski on suuri. Kuva: Lassi Puhtimäki
Valtatie 9:lle kaivataan Urjalan keskustan kohdalle riista-aitaa, koska peura- ja hirvikolarien riski on suuri. Kuva: Lassi Puhtimäki

Riista-aidan rakentamista suunnitellaan valtatie 9:lle Urjalan keskustan kohdalle. Aitaa kaavaillaan Lehmussuon eritasoliittymän ja Lellantien väliselle tieosuudelle runsaan neljän kilometrin matkalle valtatien molemmille puolille. Tiejakson liittymäjärjestelyjä on myös tarkoitus uusia. Jotta hanke voidaan toteuttaa, valtiolta odotetaan vielä lisärahoitusta.

Tavoitteena on, että riista-aidan rakentaminen alkaa ensi vuonna niin, että se valmistuu viimeistään vuonna 2021. Liittymäjärjestelyjä tullaan toteuttamaan vaiheittain.

– Hanke maksaa karkeasti arvioiden kahdesta miljoonasta eurosta kahteen ja puoleen miljoonaan euroon. Hallitus on myöntänyt siihen tähän mennessä 220 000 euroa, josta osa on käytetty valtatie 9:llä Nuutajärven kohdalla olevan riista-aidan korjaamiseen, kertoo projektipäällikkö Markku Uusitalo Ramboll Finland oy:stä, joka laatii hankkeen tiesuunnitelman.

Urjalan kunnantalolla pidettiin torstaina yleisötilaisuus, jossa hankkeen tiesuunnitelmaluonnosta olivat Uusitalon lisäksi esittelemässä suunnittelija Eetu Kilpinen Rambollista ja tienpidon asiantuntija Antti Laine Pirkanmaan Ely-keskuksesta, joka vastaa hankkeen toteuttamisesta.

Tilaisuudessa oli myös Urjalan kunnan tekninen johtaja Kimmo Virta, joka kertoi riista-aidan suunnittelun lähteneen liikkeelle kunnan aloitteesta. Alueella liikkuu paljon peuroja ja hirviä ja kolaririski on suuri.

Markku Uusitalon mukaan tiejaksolla on tapahtunut runsaasti eläinonnettomuuksia.

– Tieosuudelta tuli vuosina 2014–2018 poliisin tietoon 27 eläinonnettomuutta. Todellinen määrä voi kuitenkin olla jopa kaksinkertainen, sillä kaikista kolareista ei ilmoitettu poliisille vaan riistanhoitoyhdistykselle, Uusitalo sanoi.

Eläinten pääsyä valtatielle pyritään estämään myös uusien liittymäjärjestelyjen avulla. Tiejaksolla on parisenkymmentä liittymää, joista on tarkoitus poistaa 5–7. Osa liittymistä aiotaan korvata rakentamalla valtatien viereen rinnakkaisteitä.

– Suunnitelmissa on Kampparintien liittymän siirtäminen noin 80 metrillä Tampereen suuntaan. Tampereentien liittymä on tarkoitus katkaista ja tehdä korvaava yhteys. Katkaistavaksi suunnitellaan myös Jalovedentien liittymää ja kulkemisen siirtämistä Ruokolantien kautta. Levonahontien, Jumpurintien ja Lellantien liittymiä parannetaan niin, että niiltä poistetaan muun muassa näkemäesteitä. Levonahontiellä tämä tarkoittaa kallioleikkauksen tekemistä, Laine ja Uusitalo kertoivat.

Eläinten tuloa valtatielle estetään myös rakentamalla liittymien päähän lukittuja portteja, jollaista kaavaillaan ainakin hautausmaan liittymään. Eläinten liikkumista hillitään myös tekemällä teiden päähän kapeita nieluja. Tällaista suunnitellaan ainakin Porttikiventielle ja Jumpurintielle.

Yleisötilaisuudessa oli paikalla kolmisenkymmentä henkilöä. Yksi heistä oli Kylmäkoskelta oleva Tero Moukola, joka ajaa päivittäin tieosuudella, jolle riista-aitaa suunnitellaan.

– Riista-aidalle on tarvetta. Etenkin pimeään aikaan alueella joutuu varomaan koko ajan peuroja ja hirviä, Moukola sanoi.

Riista-aitahankkeen vaikutuspiirissä on noin parisataa maanomistajaa. Aitaa varten lunastettava alue on tienvarren ojan takareunasta lukien noin 2–3 metriä.

Hankkeen tiesuunnitelma on tulossa yleisesti nähtäville joulukuussa, jolloin maanomistajat ja muut asianosaiset voivat vielä lausua siitä mielipiteensä. He voivat myös lähettää suunnitelmasta palautetta suoraan Rambollille. FL

Uusimmat

Näkoislehti

2.7.2020

Fingerpori

comic