Lounais-Häme

Uudet ja nykyaikaiset tilat toivat yhteisöllisyyden takaisin Kiiruun kouluun

Ensimmäinen päivä uudessa koulukeskuksessa.

Kiiruun yläkoulun rehtori Janne Aaltonen nojailee kakkoskerroksen kaiteeseen ja katselee alakerran ruokalaan, jonne oppilaat alkavat muodostaa jonoa.

Ruokala sijaitsee korkeassa ja avoimessa tilassa, jonne on suora näköyhteys yläkerroksesta. Tilaa saadaan laajennettua entisestään, jos ruokalan seinät avataan. Siirtoseinien takana ovat liikuntasali ja auditorio. Kun kaikki kolme tilaa yhdistetään, muodostuu keskelle koulua niin suuri yhtenäinen tila, että siellä voidaan järjestää vaikka messut.

-Juuri tämä tila on yksi lempipaikoistani koko koulussa, rehtori tuumaa.

Ruokalan lattialle on kiinnitetty kuvia jalanjäljistä. Jäljet muodostavat linjan, jota pitkin ruokalan jonon tulee kulkea. Nuoret näyttävät ymmärtäneen idean, koska jono alkaa kaartua toivottuun suuntaan.

Rehtoria alkaa hymyilyttää:

-Nyt alkaa ensimmäinen lounas tässä koulussa. Hyvin se näyttää sujuvan.

 

Somerolaiset ovat odottaneet uutta koulukeskusta pitkään.

Moni ehti sairastua vanhassa koulussa huonon sisäilman vuoksi, ennen kuin uutta rakennusta alettiin suunnitella.

Lapset joutuivat odottamaan uuden koulun valmistumista neljä vuotta parakeissa ja muissa väistötiloissa. Koululaiset hajaantuivat pitkin kaupunkia ja jopa valtuustosali toimi opetustilana.

-Kiiruun koulussa aiemmin tunnettu yhteisöllisyys hajosi, kun oppilaat sijoitettiin eri puolille Someroa. Nyt yhteisöllisyys on tarkoitus palauttaa ennalleen, rehtori kaavailee.

 

Parhaiten yhteisöllisyyttä edistää se, että oppilaat pääsevät uudessa koulussa kohtaamaan toisiaan ja myös eri luokilla olevia nuoria.

Uuteen koulukeskukseen on rakennettu houkuttelevia kohtaamispaikkoja.

Koulun pihalla on esimerkiksi parkour-rata, kuntoiluvälineitä, keinuja ja palloiluareena. Aulassa ja käytävillä on sohvaryhmiä, office bikeja eli kuntopyörän tapaisia laitteita, biljardipöytä ja tarkoituksena on hankkia vielä pöytäjalkapallopeli.

Välitunnit saa viettää sisätiloissa.

 

Koko koulu vaikuttaa olevan innoissaan uudesta rakennuksesta. Niin myös ruokalassa jonottavat oppilaat.

Ryhmä kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisia innostuu luettelemaan asioita, jotka ovat heidän mielestään parasta uudessa koulussa.

Listaan mahtuvat ainakin luokkien uudet älytaulut, yhtenäiset ja avarat tilat, yksityiset wc-kopit, sisävälitunnit, kemianluokan uudet koeputket, pihan hämähäkkikeinu ja koulun kaikki hienot tavarat.

-Tämä on sikahieno koulu, nuoret tuumaavat.

Yhdeksäsluokkalainen Aada Nikander huomauttaa, että nyt monia peruskoulunsa päättäviä houkuttaa varmasti siirtyä opiskelemaan Someron lukioon. Lukion tilat sijaitsevat Kiiruun koulun rakennuksessa, mutta omassa siivessään. Myös lukio sai muuton myötä käyttöönsä uutta teknologiaa ja ryhmätyötiloja oppimisen tueksi.

Yläkoulun rehtori uskoo, että Someron lukio alkaa houkuttaa opiskelijoita aiempaa enemmän.

Hän toivoo, että modernit tilat toisivat opiskelijoita myös Someron ulkopuolelta.

 

Koulurakennus palvelee myös muita kuin koululaisia ja lukiolaisia.

Rakennuksen D-siipeen on varattu tiloja Somero-opistolle ja taidekoululle. Siipeen on oma sisäänkäynti, joten harrastuksiin ei tarvitse kulkea vilkkaiden koulutilojen lävitse. Koska opiston luokat ja kuvataidekoulu sijaitsevat omassa siivessään, niissä voidaan järjestää toimintaa myös koulupäivien aikana. Uudessa koulurakennuksessa sijaitsee myös nuorisotila. FL

 

Fingerpori

comic

Uusimmat