Lounais-Häme Kanta-Häme

Uudistus laski taksikyydin hintaa Kanta-Hämeessä

Hinnat nousivat monissa maakunnissa, mutta taksipalveluun ollaan tyytyväisiä. Traficomin mukaan taksien turvallisuuteen ja saatavuuteen pitää kiinnittää huomiota.
Taksikyytien hinnat ovat laskeneet Kanta-Hämeessä lakimuutoksen jälkeen 2,3 prosentilla. Kuva: Tuomela Tapio
Taksikyytien hinnat ovat laskeneet Kanta-Hämeessä lakimuutoksen jälkeen 2,3 prosentilla. Kuva: Tuomela Tapio

Traficomin teettämän hintaseurannan perusteella taksiliikenteen hinnat ovat lokakuussa 2018 koko maassa keskimäärin 3,6 prosenttia korkeammat kuin enimmäishinnat ennen taksilain uudistuksen voimaantuloa. Koko maassa on vain kuusi maakuntaa, joissa hinnat ovat vertailun perusteella laskeneet.

Eniten hinnat laskivat Kanta-Hämeessä, 2,3 prosenttia. Hintojen lasku johtuu yleisimmin vyöhykehintojen käyttöönotosta. Jotkut yrittäjät ovat myös laskeneet perusmaksua tai kilometrihintaa ottamatta käyttöön aikaveloitusta.

Suurimmat hintojen nousut tapahtuivat Kymenlaaksossa (9,2 %), Uudellamaalla (7,7 %), Kainuussa (7,2 %), Päijät-Hämeessä (6,0 %) ja Pirkanmaalla (3,3 %). Hintojen nousu johtuu Kainuussa perusmaksun korotuksesta ja Pirkanmaalla kilometrihinnan korotuksesta. Päijät-Hämeessä, Uudellamaalla ja Kymenlaaksossa muutos johtuu minuuttiveloituksen käyttöönotosta. Todelliseen hintaan vaikuttaa tällöin myös matkan kesto.

Taksien turvallisuuteen ja saatavuuteen liittyviin asioihin pitää kiinnittää erityistä huomiota, arvioi liikenne- ja viestintäviraston Traficomin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää.

Traficomin julkaisemasta tutkimuksesta ilmenee, että erityisesti turvallisuus invatakseissa on noussut esille viime heinäkuun taksiuudistuksen jälkeen. Pääkaupunkiseudulla pelottavat hintahuijaukset.

Erityisryhmät raportoivat, että taksien ajotyyli, ajokunto ja kiireinen aikataulu lisäävät onnettomuusriskiä. Myös kuljettajien kyvyt avustaa muun muassa pyörätuolin käsittelyssä ja kiinnittämisessä herättävät huolta.

Yleisesti ottaen suomalaiset ovat kuitenkin tyytyväisiä taksipalveluihin. Selvityksen mukaan tyytyväisiä on 90 prosenttia asiakkaista. Myös taksien turvallisuuteen ollaan yleisesti ottaen tyytyväisiä.

Traficom, poliisi ja verottaja ovat aloittaneet taksien yhteisvalvonnan. Sillanpää kertoo, että poliisi tarkistaa tien päällä ajoneuvojen kunnon. Traficom puolestaan tarkistaa, että taksiluvat ovat kunnossa ja hinnat esillä. Verottajan näkökulmana on harmaan talouden torjunta.

–  On osoittautunut hyväksi, että kaikki viranomaiset ovat samalla kertaa paikalla ja tarkastus voidaan tehdä niin, että kaikki näkökulmat tulee huomioitua.

Ensimmäinen valvontaisku tehtiin helmikuun alussa. Sillanpään mukaan havaitut rikkeet olivat pieniä ja johtuivat tietämättömyydestä.

Hänen mukaansa valvontaa on tarkoitus jatkaa. Siitä, milloin ja miten, ei luonnollisesti kerrota etukäteen.

Traficomin selvityksen perusteella taksiyrittäjistä yli 60 prosenttia näkee elinkeinonsa vapautumisen kielteisenä asiana, mutta kielteinen suhtautuminen on vähentynyt hieman taksiuudistusta edeltäneestä ajasta. Yli 70 prosenttia katsoi, ettei uudistus hyödytä lainkaan pieniä taksiyrityksiä.

Puolet taksiyrittäjistä arvioi kilpailun alan sisällä kiristyneen uudistuksen myötä. Vajaa viidesosa sanoo, että ei aio jatkaa töitä kahden vuoden päästä.