Lounais-Häme

Uusi kampanja haluaa Suomeen lain, joka velvoittaisi yritykset selvittämään ihmisoikeusvaikutuksensa – “Vastuu siirrettävä asiakkailta yrityksille”

Joukko suomalaisyrityksiä, kansalaisjärjestöjä ja ammattiliittoja vaatii Suomeen ihmisoikeuksia koskevaa yritysvastuulakia.

#Ykkösketjuun-nimisen kampanjan ajama laki velvoittaisi yritykset selvittämään, mitkä ovat niiden toiminnan ihmisoikeusvaikutukset. Laki myös velvottaisi yritykset välttämään ja vähentämään mahdollisia kielteisiä vaikutuksia.

Kampanja haluaa siirtää vastuun arvoketjujen valvonnasta asiakkailta yrityksille.

– Kukaan ei halua ostopäätöksillään tietoisesti tukea vastuutonta yritystoimintaa, mutta vastuuväittämien viidakossa seikkaileva kuluttaja on voimaton. Kuluttajat haluavat luottaa siihen, että ostettujen tuotteiden taustalla ei ole lapsityövoimaa, pakkotyötä tai muita ihmisoikeusloukkauksia, sanoo Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling kampanjan tiedotteessa.

Kampanjan tavoitteena on saada yritysvastuulaki kirjattua seuraavan hallituksen ohjelmaan.

 

 

Asiasanat

Uusimmat