Lounais-Häme

Uusi tutkimusmenetelmä osoittaa: kevytkin liikkuminen on yhteydessä iäkkään ihmisen terveyteen

Iäkkäillä ihmisillä erittäin kevytkin liikunta on yhteydessä terveempään kehonkoostumukseen ja nopeampaan kävelyvauhtiin, selviää Jyväskylän yliopiston tutkimuksesta. Kuva: Lassi Puhtimäki

Iäkkäillä ihmisillä erittäin kevytkin liikunta on yhteydessä terveempään kehonkoostumukseen ja nopeampaan kävelyvauhtiin, selviää Jyväskylän yliopiston tutkimuksesta.

Tutkimuksessa mukana olleista 70–85-vuotiaista henkilöistä kaksi kolmasosaa ei liikkunut viikossa minuuttiakaan rivakkaa kävelyä vastaavalla teholla, mutta yhteys esimerkiksi matalampaan rasvaprosenttiin näkyi hyvin kevyestikin liikkuvilla.

–  Olimme yllättyneitä siitä, että jo erittäin matalatehoinen aktiivisuus, joka vastaa esimerkiksi kevyttä käveleskelyä ja kotitöissä puuhailua, oli yhteydessä sekä terveempään kehonkoostumukseen että nopeampaan kävelyvauhtiin, sanoo tohtorikoulutettava Tiina Savikangas yliopiston tiedotteessa.

Uudella tutkimusmenetelmällä liikkumisen intensiteetin tutkiminen onnistui aiempaa tarkemmin. Tiedotteen mukaan päivittäinen aktiivisuus jaetaan tavallisesti paikallaanoloon, kevyeen ja reippaaseen-rasittavaan aktiivisuuteen.

Tuoreessa tutkimuksessa aktiivisuus on jaettu lisäksi tarkkoihin intensiteettijaksoihin niin, että esimerkiksi kevyen aktiivisuuden kirjoon kuului 25 intensiteettijaksoa.

Tutkimus oli osa Jyväskylän yliopiston Password-tutkimusta.

Tulos rohkaisee liikkumaan

Monilta vähän liikkuvilta vanhuksilta reippaan liikunnan harrastaminen ei onnistu, joten tutkimuksen tekijät pitävät tietoja kevyen liikunnan yhteydestä terveyteen rohkaisevina. Kehonkoostumus ja kävelykyky ovat tärkeitä terveyden ja toimintakyvyn mittareita iäkkäille.

Tutkijat korostavat, ettei tutkimuksesta voida tehdä johtopäätöksiä syy-seuraussuhteista. Tulokset kuitenkin tukevat lisääntyvää näyttöä kevyen liikunnan eduista.

–  Poikkileikkausasetelma tarkoittaa, että tutkimme liikkumisen yhteyttä kehonkoostumukseen ja liikkumiskykyyn vain yhdessä aikapisteessä. Emme siis voi päätellä, johtaako runsaampi aktiivisuus nopeampaan kävelyvauhtiin vai toisin päin, Savikangas selittää.

Myös viime vuonna päivitetyissä UKK-instituutin liikkumissuosituksissa yli 65-vuotiaille nostettiin esiin kevyt liikuskelu.

Uusimmat

Näkoislehti

1.10.2020

Fingerpori

comic