Lounais-Häme Forssa

Uusien autojen kauppa ei ole hidastunut Forssassa – Sähkö- ja kaasuautojen myynti vähäistä

Hybridiautot ovat yleistymässä, mutta puhtaasti sähköllä tai kaasulla kulkevien autojen myynti on ainakin Forssan seudulla vielä melko vähäistä.
Toyota Auto-Centerin paikallisjohtaja Jukka Pigg kertoo, että jo yli 90 prosenttia heidän myymistään uusista autoista on itselataavia hybridejä. Kuva: Lassi Puhtimäki
Toyota Auto-Centerin paikallisjohtaja Jukka Pigg kertoo, että jo yli 90 prosenttia heidän myymistään uusista autoista on itselataavia hybridejä. Kuva: Lassi Puhtimäki

Uusien autojen kauppa on käynyt Forssassa tänä vuonna suunnilleen samaan tahtiin kuin viime vuonna. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on julkaissut henkilöautojen ensirekisteröintiä koskevan tilaston. Sen mukaan Forssassa ensirekisteröityjä henkilöautoja on ollut tänä vuonna 4. heinäkuuta mennessä 159. Koko viime vuonna ensirekisteröityjä henkilöautoja oli Forssassa 341.

Uusien autojen myynti ei näin noudata Forssassa valtakunnallisia eikä Kanta-Hämeen tilastoja, joiden mukaan henkilöautojen ensirekisteröintien määrä on laskenut tänä vuonna selvästi viime vuodesta. Tilastokeskus on julkaissut määristä Traficomin tietoihin perustuvan tilaston. Sen mukaan henkilöautojen ensirekisteröintejä oli koko maassa tämän vuoden tammi-kesäkuun aikana 60 277 ja Kanta-Hämeessä 1 601. Viime vuonna määrä oli vastaavana aikana valtakunnallisesti 69 600 ja Kanta-Hämeessä 1 899.

Tilastojen mukaan suuri osa myytävistä uusista autoista on bensiinillä tai dieselillä kulkevia ajoneuvoja. Hybridiautot ovat yleistymässä, mutta puhtaasti sähköllä tai kaasulla kulkevien autojen myynti on ainakin Forssan seudulla vielä melko vähäistä. Viime vuonna tosin Forssassa voitiin puhua pienoisesta kaasuautobuumista, sillä uusia kaasuautoja rekisteröitiin Traficomin tilaston mukaan yksitoista. Tänä vuonna uusien kaasuautojen määrä on kuitenkin jäänyt Forssassa tähän mennessä yhteen.

Lue lisää tästä, jos sinulle ei kelpaa normiauto.

Forssan Toyota Auto-Centerissä on paikallisjohtaja Jukka Piggin mukaan myyty uusia autoja tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana samaa tahtia kuin viime vuonnakin vastaavana aikana.

– Hyvään tahtiin sujuneeseen kauppaan on varmasti vaikuttanut se, että Toyotalta on tullut uusia malleja. Toisaalta haastetta luovat pitkät toimitusajat. Jos esimerkiksi nelivetomaasturista tekee kaupat nyt, auton saa vasta ensi maaliskuussa. Tämä johtuu maailmanlaajuisesta kysynnästä, Pigg sanoo.

Piggin mukaan jo yli 90 prosenttia heidän myymistään uusista autoista on itselataavia hybridejä, joissa yhdistyvät sähkö- ja bensamoottori.

– Toyotan hybridimallisto laajentui vuonna 2012 myös normaaleihin perheautoihin, ja hybridien myynnin kasvu lähti siitä. Viime vuonna niiden osuus myymistämme uusista autoista oli runsaat 70 prosenttia, Pigg kertoo.

Hybridiautot ovat kalliimpia kuin bensa-autot, mutta Piggin mukaan hybridimyynnin kasvuun on syynä myös se, että esimerkiksi Corollan kohdalla hybridimallin hintaero verrattuna vastaavaan automaattivaiheiseen bensiinimalliin on varsin maltillinen.

– Pieneen hintaeroon on myötävaikuttanut matalapäästöisiä autoja suosiva autoverotus, Pigg sanoo.

Lue lisää hybridiautoista.

Uusien autojen kauppa on sujunut alkuvuonna Forssassa toimivassa Auto-Kehä oy:ssä myös viime vuoden tapaan.

– Alkuvuoden kaupankäynti oli ok, mutta nyt kesä-heinäkuussa on tullut jonkin verran takkiin, arvioi myyntivastaava Petteri Paakkonen Auto-Kehä oy:stä.

Auto-Kehä myy uusina autoina Nissania ja Peugeotia.

– Nissanilla on ollut jo pitkään sähköautoja, mutta ainakin Forssassa niihin on kohdistunut vain hajakysyntää ja kaupaksi on mennyt muutamia autoja. Ne ovat enemmän isompien kaupunkien asia.

Lue, pärjääkö Suomen talvessa sähköautolla.

Paakkosen mukaan sekä Nissanin että Peugeotin autovalikoimiin ovat vuodenvaihteessa tulossa ladattavat hybridiautot, joilla voi halutessaan ajaa pelkällä sähköllä. Paakkonen ei kuitenkaan odota, että niiden suosio olisi ainakaan alkuvaiheessa kovinkaan suuri.

– Tekniikka maksaa, joten hybridiautot ovat kalliimpia kuin bensiinillä kulkevat autot eikä alhaisempi autoverokaan riitä kompensoimaan korkeampaa hankintahintaa, Paakkonen sanoo. FL

Uusimmat