Lounais-Häme Forssa

Vaatevallankumouksessa haastetaan vaatteiden valmistajat – Kampanja ajaa muutosta käyttökulttuuriin

Maailmanlaajuinen Vaatevallankumous-kampanja alkoi tällä viikolla. Kampanjassa vaaditaan vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä vaateteollisuudelta.
Outi Saaristo painaa kuosia kankaalle. Työn alla on Rykkeri-malliston suosittu maiharimekko. Kuva: Tapio Tuomela
Outi Saaristo painaa kuosia kankaalle. Työn alla on Rykkeri-malliston suosittu maiharimekko. Kuva: Tapio Tuomela

Vaatevallankumous-viikolla 22.–28. huhtikuuta kampanjoidaan sen puolesta, että vaateteollisuus ottaisi ihmisoikeudet ja ympäristön paremmin huomioon.

Suomen Vaatevallankumous-kampanjatiimin vetäjä Elisa Kärki kertoo, että kampanja aktivoi ihmisiä kysymään vaatemerkeiltä kysymyksiä esimerkiksi vaatteiden alkuperästä.

– Mitä useampi tavallinen kuluttaja herää miettimään näitä asioita ja kysymään kysymyksiä vaatevalmistajilta, sitä enemmän meillä on mahdollisuuksia muuttaa rakenteita.

Valtavat vaatemäärät kuuluvat vaateteollisuuden suurimpiin ongelmiin.

– Muodin visuaalinen sykli lyhenee koko ajan ja meille myydään koko ajan enemmän vaatteita.

Kärjen mukaan ongelmat vaateteollisuudessa ovat pitkälti rakenteellisia, eikä kampanjan tarkoituksena ole sysätä vastuuta yksittäisen kuluttajan harteille.

Jokainen voi kuitenkin arjessaan vaikuttaa siihen, kuinka pitkään vaatteita käyttää ja kuinka niitä vaalii.

– Meidän pitäisi hyväksyä se, että kesäjuhliin voi tulla samassa mekossa kuin edellisiinkin juhliin, eikä se ole epäkohteliasta.

Kampanja innostaa kuluttajia julkaisemaan sosiaalisessa mediassa kuvia vaatteistaan tunnisteella #whomademyclothes, eli kuka teki vaatteeni. Kuvan yhteydessä kannustetaan haastamaan vaatevalmistajat vastaamaan kysymykseen.

– Ihmiset ovat aiempaa kiinnostuneempia ja valveutuneempia vaatteiden vastuullisuudesta, ja yrityksille luotu paine tuottaa tulosta. Yritykset ovat alkaneet myös vapaaehtoisesti viestiä vastuullisista toimistaan ja lisänneet toiminnan läpinäkyvyyttä.

Vaateteollisuuden ongelmat ovat kuitenkin hyvin monimutkaisia, eikä niihin ole helppoja ratkaisuja. Yksiselitteisiä vastauksia ei ole esimerkiksi siihen, mikä on vastuullista vaateteollisuutta ja mikä ei.

– Vastuullisuudesta on tullut sana, jota käytetään ilman että sen merkitystä selvennetään, Kärki sanoo.

Maailmanlaajuinen kampanja järjestetään vuosittain huhtikuun viimeisellä viikolla. Vaatevallankumous järjestetään vuonna 2013 Bangladeshissa tapahtuneen onnettomuuden muistoksi. Rana Plaza -vaatetehtaan romahduksessa kuoli yli 1 130 tehtaan työntekijää ja loukkaantui yli 2 500 ihmistä. FL

Uusimmat