Lounais-Häme

Vaihtuvat lääkärit ja tiukassa olevat vastaanottoajat kismittävät terveyskeskusten asiakkaita

Terveyskeskusten asiakkaat toivovat ennen kaikkea pääsevänsä nopeasti vastaanotolle ja että vastassa olisi tuttu lääkäri tai hoitaja. Kuva: Tomi Vesaharju

Terveyskeskusten asiakkaat toivovat ennen kaikkea pääsevänsä nopeasti vastaanotolle ja että vastassa olisi tuttu lääkäri tai hoitaja.

Asia käy ilmi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) valtakunnallisesta asiakaspalautekyselystä, joka tehtiin viime syksynä.

Tutkimukseen osallistui noin 65 prosenttia kunnista, ja kyselyyn vastasi 14  700 terveyskeskusten asiakasta. THL kerää asiakaspalautetta kahden vuoden välein.

Kyselyn mukaan lääkäriaikoja joudutaan joskus odottamaan pitkään, ja lisäksi hoitava lääkäri tai hoitaja vaihtuu usein jopa joka käyntikerralla.

THL:n kehittämispäällikön Salla Sainion mukaan pula lääkärin vastaanottoajoista nousi kyselyssä esiin aitona huolena.

–  Lisäksi vain neljäsosa pitkäaikaissairaista kertoi tapaavansa yleensä vastaanotolla saman lääkärin tai hoitajan. Muilla asiakkailla tulos oli vielä heikompi, Sainio jatkaa.

Kyselyn mukaan asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä palvelujen saatavuuteen ja tyytyväisyys on melko tasaista maakuntien välillä.

Parhaat tulokset saivat Kanta-Häme ja Etelä-Savo. Eniten parin vuoden takaisesta kyselystä oli petrattu Pohjanmaalla ja Pohjois-Pohjanmaalla.

Maakuntien välisiä eroja merkittävämpia ovat THL:n mukaan erot maakuntien sisällä eri kuntien ja niiden terveyskeskusten välillä.

Myös asiakkaiden ohjauksessa digipalveluihin on kyselyn perusteella parantamisen varaa. Tietoa sähköisistä palveluista ei ole riittävästi saatavilla, eivätkä asiakkaat näe, mikä merkitys digipalveluilla on osana heidän hoitoaan.

Uusimmat