Lounais-Häme

Vain vähän viritettyä mopoa ei ole – Mopo on aina laillinen tai laiton

Kuva: Markku Tanni
Kuva: Markku Tanni

Lämpenevät päivät ja sulaneet tiet enteilevät mopoilukauden alkua. Talven jälkeen kiusaus päästellä menemään voi olla kova.

Mopojen suurimmaksi sallituksi nopeudeksi on laissa asetettu 45 km/h. Mopojen virittäminen kulkemaan tätä kovempaa on edelleen hyvin yleistä. Vain vähän viritettyä, laitettua tai tuunattua mopoa ei ole; mopo on aina joko laillinen tai laiton.

– Mopon nopeuden rajoittamiselle on selkeät perusteet, eikä kyse ole missään nimessä kiusanteosta. Usein rajoituksen vastustajien kuulee perustelevan kantaansa turvallisuussyillä, mutta mikään fakta ei tue sitä, että suurempi nopeus toisi lisää turvallisuutta. Harva valittaa polkupyörän olevan vaarallinen muita ajoneuvoja alhaisemman nopeuden takia, Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo huomauttaa.

Mopo on kevyt ja suojaamaton ajoneuvo, eikä onnettomuuteen joutuminen vaadi aina edes toista osapuolta. Pelkästään kaatuminen kovasta vauhdista voi olla kohtalokasta.

Taloudellisen ja inhimillisen vastuun viritetystä moposta kantaa lopulta aina lapsen huoltaja.

– Vanhemmilla on usein suuri luottamus nuoren tietoihin sekä liikennekäyttäytymiseen. Siksi näistä asioista ei välttämättä puhuta kotona tarpeeksi. Puuttuminen on välittämistä – pidetään siis mopo mopona, Vuoristo kiteyttää.

Liikenneturva on tehnyt huoltajille suunnattuja mopovideoita, joissa käydään läpi muun muassa sitä, miten virittämisen voi saada selville tai mitä seurauksia siitä on.

Autoilijoiden on mopoilijoita kohdatessaan hyvä muistaa, että mopon selässä on useimmiten nuori ja kokematon tielläliikkuja, sillä mopokortin saa jo 15-vuotiaana.

– Esimerkiksi taajama-alueella ei useinkaan ole mitään syytä lähteä ohittamaan mopoa. Mopoilijan on taas oltava erityisen tarkkana lähestyessään risteystä kärkikolmion takaa, aivan kuten muidenkin kuljettajien. Lisäksi mopoilijoiden on hyvä olla aiheuttamatta tarpeetonta meluhaittaa naapuruston asukkaille, Vuoristo muistuttaa.

– Ylipäätään kannattaa nähdä liikenteessä ihminen, oli hän sitten mopon selässä tai auton ratissa. Monelle nuorelle mopo on kuitenkin välttämätön liikkumisväline ja samalla ensimmäinen moottoriajoneuvo. On hyvä muistaa sekin, ettei koko mopoilevien nuorten ryhmää pidä leimata virittäjiksi. FL

Viisi vinkkiä turvalliseen mopoiluun:

• Tunne liikennesäännöt ja noudata niitä.

• Tunne itsesi ja hallitse kulkupelisi.

• Ota muut tielläliikkujat huomioon.

• Käytä sopivan kokoista ja ehjää kypärää ja kiinnitä hihna. Myös matkustajan on käytettävä kypärää.

• Muista ennakoiva ajotapa: nopeus tilanteen mukaan, tarkkaile kokonaistilannetta, pidä turvaväli ja vältä yllättämästä muita toiminnallasi.

Lähde: Liikenneturva.

Fingerpori

comic