Lounais-Häme

Valokuvaaja Inspiroivassa toimintamiljöössä

 

Näyttelijöiden valokuvaaminen on paitsi mielenkiintoista, myös omalla tavallaan helppoa.

-He osaavat ottaa sen kuin luonnollisena asiana ilman, että antaisivat tietoisuuden kameran edessä olemisesta häiritä tekemisiään, Risto Seppälä summaa.

Hän puhuu käytännössä kertyneen tuntuman vahvistamana. Vankimmat kokemuksensa näyttelijöiden kuvaamisessa Seppälä on hankkinut Forssan Teatterin parista.

Ensi kokemusta hommasta antoi Juha Vuoren ohjaama Pekka Töpöhäntä vuonna 2000. Vuonna 2003 Forssan Teatterissa alkoi pitkään johtaja-ohjaajana toimineen Pekka Laran kausi.

-Mieleeni jäi, että hän vaati minua alkuvaiheessa kuvaamaan studiovaloja käyttäen ja valitsi ja valmisteli itse kuvattavat kohtaukset.

Risto Seppälä uskoo Forssan Teatterin aktiivivaikuttajiin jo silloin kuuluneen Rauha Kallion edesauttaneen osaltaan liikkeelle yhteistyötä, jonka puitteissa hänen kuvauksensa Forssan Teatterille jatkuvat edelleen.

Seppälä muistaa vuosituhannen vaihteessa eletyn vielä aikaa, jolloin Forssan Teatterin kuvaukset suoritettiin mustavalkofilmille. Jo alle viiden vuoden sisällä tuli siirtymä digitekniikkaan.

Seppälä toteaa ottaneensa valokuvauksen uuden aikakauden omakseen saman tien onpa mahtava juttu -hengessä.

-Digi muutti kuvaamisen luonnetta teknisesti helpommin hallittavaan suuntaan. Itse valokuvaukselle perusteet antavat lainalaisuudet pysyivät kuitenkin entisellään ja filmiajan opetuksista oli paljon hyötyä, josta pelkästään digikaudella kuvanneet ovat jääneet paitsi.

Hänen oma tuttavuutensa valokuvauksen kanssa juontaa aina 1970-luvun puolelle. Aivan uudenlaiselle vakavuusasteelle se nousi vuonna 1980 upouuden Canon A1 -järjestelmäkameran myötä.

-Ennen sitä kuvaamistani leimasi yli kaiken rahojen säästäminen kunnon kamerakalustoa varten.

Itseopiskelun ohella Risto Seppälä on hankkinut valmiuksia muun muassa arvostetulta Muurlan kansanopiston kaksivuotiselta valokuvauslinjalta 1990 luvulla.

Hän luonnehtii teatteria kuvaajalle inspiroivaksi ja antoisaksi toimintamiljööksi. Haasteiden riittämisestä pitävät osaltaan huolen näytäntöjen valmistumisaikataulut.

Varsinkin lavastusten ja puvustusten mukaan saanti lykkää kuvauksia viime tinkaan, kenraaliharjoituksen porteille ja jopa itse kenraaliharjoitukseen asti. Asetelma sulkee käytännössä pois uusintamahdollisuudet.

-Olen todennut teatterissa kuvaamisen vaativan niin täydellistä keskittymistä, että en esimerkiksi kuule näyttelijöiden repliikeistä mitään kuin vasta itse näytöksessä yleisön joukossa istuessani.

Risto Seppälän Forssan Teatterissa kuvaamaa satoa on nähtävissä muun muassa näyttämön käsiohjelmissa, sosiaalisessa mediassa sekä teatteritalon seinillä.

Seppälä toteaa tunteneena kiinnostusta teatteriin niin taiteenlajina kuin ilmiönäkin jo paljon ennen kuin pääsi aiheen kanssa tekemisiin kuvaajana. Tutuksi ovat katsomoyleisön osassa tulleet niin Forssan seudun lukuisat kesä- ja muut teatterituotannot kuin monet ammattinäyttämöidenkin esitykset.

-Kuvauskokemukset ovat kasvattaneet näkemään teatteria toisenlaisin silmin kuin aikaisemmin.

Forssan Teatterin hän toteaa kestävän esitystensä laadussa vertailun monien ammattipohjalta toimivien laitosteatterein kanssa.

-Täältä tapaa esityksissä osaamisen lisäksi sellaista paloa, jota ammattinäyttämöiltä jää usein kaipaamaan. FL