Lounais-Häme

Valtateiden risteyksen suunnittelu jatkuu

Humppilassa 2-tien ja 9-tien välissä on 50–60 hehtaaria kaavoitusta odottavaa tyhjää peltoaukeaa. Kunnassa haaveillaan, että peltoalueelle voitaisiin rakentaa teollisuutta ja perustaa yrityksiä. Ennen kuin rakentamista voidaan aloittaa, tarvitaan kuitenkin tie.

Se on pitkän aikavälin haave.

Vs. kunnanjohtaja Esko Tonterin mukaan Humppilassa on kaavailtu 9-tien ja 2-tien yhdistävää yli kilometrin pituista väylää jo parikymmentä vuotta.

Väylä peltoaukean läpi kuuluu myös maakuntakaavaan, mutta kukaan ei ole laittanut hanketta aidosti vireille, ennen kuin Tonteri tänä kesänä päätti, että Humppilassa ryhdytään tuumasta toimeen.

Kunnanhallitus ratkaisi eilen kokouksessaan, millainen liittymä risteykseen tulisi, jos sellainen joskus rakennettaisiin. Vaihtoehtoja oli pari, ja hallitus päätyi vaihtoehtoon, joka kunnanjohtajan mukaan palvelee parhaiten liikenteellisiä ja maankäytöllisiä tarpeita.

Suunnitelmassa väylä kulkee 2-tieltä Myllykulmantien ja Välikujantien välistä kohti 9-tietä. Väylän kokonaispituus olisi noin 1,5 kilometriä. Se lävistäisi peltoaukean, jonne voitaisiin yritysten tarpeen vaatiessa rakentaa lisää teitä.

Tonteri muistuttaa, että uusi väylä on pitkän aikavälin hanke.

Pelkästään alueen kaavoitus vienee pari vuotta. Rakentamaan päästään vasta sitten, kun valtio kohdistaa varoja 2-tielle. Niin on tapahtunut tyypillisesti parin kolmen vuoden välein.

Tonterin mukaan väylähanke on kuitenkin Humppilan kannalta erittäin merkittävä. Uusi kauppa- ja teollisuusalue toisi lukuisia työpaikkoja, joita kunta tarvitsee kipeästi.

Hanketta tuskin mikään enää pääsee varsinaisesti pysäyttämään, koska peltoaukea kuuluu kokonaisuudessa kunnalle. Yksityisten maille ei siis jouduta kajoamaan. Alueella on jo olemassa kunnallistekniikka, joten siinä mielessä hanke ei tulisi kovin kalliiksikaan.

Myös tie on periaatteessa jo olemassa. Myllynkulmantie kulkee peltoaukean läpi ja yhdistää samalla 2-tien ja 9-tien. Kunnanjohtajan mukaan Myllykulmantien varaan ei kuitenkaan voi rakentaa kokonaista kauppa- ja teollisuusaluetta.

-Tien pitää olla kunnollinen kääntymiskaistoineen.

Uusi väylä helpottaisi myös humppilalaisten liikkumista. Suunnitelmissa ovat esimerkiksi kevyenliikenteenväylä ja alikulku kakkostielle. Tien varteen rakennetaan myös rinnakkaistie, joka on tarkoitettu hitaalle liikenteelle eli esimerkiksi traktoreille. FL

 

Fingerpori

comic

Näkoislehti