Lounais-Häme

Vanha totuus pitää yhä kutinsa: Kalsium on hyväksi luustolle – suomalaiset saavat maitotuotteista yli puolet kalsiumin tarpeestaan

Kalsium on maidossa helposti imeytyvässä muodossa.

Kalsiumin riittävä saanti lapsuudessa vaikuttaa luuston vahvuuteen, todetaan tuoreessa tutkimuksessa. Se kasvattaa luuntiheyttä ja vähentää osteopenian eli hieman alentuneen luuntiheyden riskiä. Tutkimuksessa riittävästi kalsiumia saaneilla lapsilla oli korkeammat luuntiheysarvot kuin vähemmän kalsiumia saaneilla lapsilla.

Tutkijat toteavat, että kalsiumin riittävän saannin vaikutukset näkyvät luustossa vain riittävän pitkän ajanjakson kuluttua. Kalsiumin kiinnittyminen luustoon on jatkuva, dynaaminen prosessi. Siksi saannin riittävyyttä on tarpeen tutkia pitkäaikaisissa tutkimuksissa. Tutkimuksessa seurattiin 179 espanjalaisen lapsen kalsiumin saantia ja luuston tiheyttä kolme vuotta.

Matalan luustontiheyden seuraus, osteoporoosi on tärkeä terveysongelma maailmanlaajuisesti. Vahva luusto rakennetaan jo lapsena ja nuorena. Luuston maksimitiheys saavutetaan 20–30 vuoden iässä. Tämänkin jälkeen luusto uusiutuu jatkuvasti, koko elämän ajan.

Lauantaina 20.10. vietetään maailman osteoporoosipäivää.

Suositeltavan määrän kalsiumia saa helposti esimerkiksi maidosta ja maitovalmisteista.

Leikki-ikäisille riittää 4 desilitraa nestemäisiä maitovalmisteita ja viipale juustoa. Isommille lapsille ja aikuisille suositellaan 5-6 desilitraa nestemäisiä maitovalmisteita ja 2-3 viipaletta juustoa päivittäin.

Suomalaiset saavat maitotuotteista edelleen yli puolet kalsiumin tarpeestaan, vaikka nestemäisen maidon käyttö on vähentynyt.

– Maitotuotteet ovat Suomessa edelleen erittäin vahvassa roolissa kalsiumin saannissa. Lisäetuna on maitoon lisätty d-vitamiini, mikä sekin on hyväksi luuston hyvinvoinnille, ravitsemusasiantuntija viestintäpäällikkö Katariina Lallukka Maito ja terveys ry:stä kertoo.

Heille, jotka eivät maitotuotteita käytä, on tarjolla mm. niin sanottuja “täydennettyjä tuotteita”, eli tuotteita, joihin on lisätty kalsiumia. Kalsiumia on lisätty erityisesti juomiin.

Myös monista kasviksista saa kalsiumia. Ongelmana on kuitenkin se, että kasvien kalsiumpitoisuudet ovat huomattavasti alhaisemmat kuin maidossa. FL

Uusimmat