Lounais-Häme

Vanhanajan junia korjataan talkoohengessä

Museorautatien kesän avajaisissa Minkiön asemalla höyryjunan kyytiin kapuaa yllättävän runsas matkustajamäärä viileästä säästä ja koulujen päättäjäisviikonlopusta huolimatta. Myös vanhoja autoja on saapunut aamupäivän kuluessa näytille muutama ja esillä on lisäksi perinteikkäitä traktorimalleja.

-Radan korjaus on nyt meillä ykkösprioriteettina. Olemme monta vuotta yrittäneet saada siihen rahoitusta liikenne- ja viestintäministeriöltä, ja viime vuodesta opetus- ja kulttuuriministeriöltä, minkä alle museotoiminnan rahoitus on siirtynyt, sanoo Museorautatieyhdistyksen puheenjohtaja Marko Laine.

Ratapölkkyjä vaihtamaan on saatu parinkymmenen talkootyöläisen seuraksi nyt kaksi museoyhdistyksen palkkaamaa työntekijää ja TriPla-työllistämishankkeen kautta pari pitkäaikaistyötöntä. Hankkeessa työllistetään palkkatuella kauan työttöminä olleita pienyrityksiin ja yhdistyksiin.

-Pölkynvaihtoa vaaditaan pikaisesti ja sitä jo teemmekin. Varsinkin Minkiö–Humppila-väli on uudistuksen tarpeessa, Jokioisten suuntaan rata on parempi, lisää ratamestari Jari Pollari.

Uusittavana olisivat radan kaikki 20 000 pölkkyä, joista vuodessa pitäisi vaihtaa 1500 kappaletta. Uudistustöille olisi jo aika: nyt käytössä olevat pölkyt ovat 1960-luvulla tehtyjä. Tyypillisesti pölkyt kestävät museorautatien käytössä korkeintaan noin 50 vuotta. Talkootöinä ja neljän palkatun työläisen voimin akuuteimpia vaihtohommia hoidetaan viikonloppuisin muun tekemisen, kuten museon asiakaspalvelutyön, ohessa.

Museovarikon korjaamohallissa on myös työstettävinä kaksi museon diesel-veturia sekä Jokioisten rautatien höyryveturi. Sille tehdään täyskorjaus, jonka jälkeen se kestää käyttöä jälleen seuraavat 30–40 vuotta.

Hallin uumenissa odottaa myös suurimmaksi osaksi uusi yllätys: Jokioisten alkuperäisten matkustajavaunujen näköisversio. Ensi kesäksi liikennöintikuntoon saatava vaunu on valmistuessaan museorautatien toinen vaunukopio.

-Siitä tulee 1920-luvun vaunujen näköinen. Tuolloin modernisoitiin 1800-luvulta peräisin olevia vaunuja, esittelee Laine.

Ainoastaan vaunun metallinen runko on alkuperäinen vuoden 1898 tuotos, ympärille on rakennettu uudenaikaisella tekniikalla puinen kori. Toki sisä- ja ulkoseinät entisöidään näyttämään aidon veroisilta. Vaunun sisälle on esimerkiksi tammikuussa aloitettujen rakennustöiden jälkeen kasattu puusepän työnä vanhanmalliset penkit ja seiniin tammiset ikkunanpielet.

-Uudisrakenteita tekemällä voidaan suojata aitoja vaunuja perusliikenteen kulutukselta, sanoo Laine.

Museolla on matkustajaliikenteessä 16 vaunua ja yhteensä näytteillä 60 vaunua, joista suurin osa on suunniteltu tavarankuljetukseen.

Museo toimii myös suunnannäyttäjänä. Vuonna 2002 valmistunut korjaamohalli on nimittäin pari viikkoa sitten siirtynyt öljylämmityksestä maalämmön käyttöön.

-Lämmityskuluista putoaa nyt puolet, kun lämpö tulee omasta pellosta, kehuu Laine.

Projekti tuli maksamaan yhteensä noin 52000 euroa ja lähes puolet rahoituksesta tuli maaseudun kehittämisyhdistys LounaPlussan tukena. Loppuosa hoidettiin lainarahalla.

Pitkäaikaisena haaveena olisi, että 14 kilometrin pituista rataa saataisiin jatkettua vielä kilometrillä Jokioisten suuntaan, Loimijoen rantaan. Työ vaatisi urakoitsijoita ja ulkopuolista rahoitusta.

-Silloin rata saataisiin kytkettyä vanhaan teollisuusalueeseen, jolloin kävijät ymmärtäisivät, miksi rata on aikoinaan rakennettu, Laine sanoo. FL

Jokioisten museorautatien kapearaidemuseo on auki Minkiön asemalla 16.5.–13.8. kello 11–18. Aikataulun mukaiset höyryjunat kulkevat sunnuntaisin 5.6.–28.8. ja lauantaisin 30.7., 10.9. ja 3.12.

Fingerpori

comic

Uusimmat