Lounais-Häme

Vappuna musiikki soi ja sima maistui

Osa Attendon Retonkihovin asukkaiden omaisista on tuohtunut siitä, miten arki sujuu hoivakodissa.
– Hoivakoti on sairaalamainen laitos, ei kodinomainen hoivakoti, etunimellään asiaa kommentoiva Pirjo moittii.
Hänen äitinsä on ollut Retonkihovissa asukkaana lähes siitä lähtien, kun hoivakoti avattiin.
Pirjo sanoo, että hänen harminaiheensa voivat tuntua pieniltä, mutta kun niitä kertyy tarpeeksi, mitta täyttyy. Itse asiassa kaikki alkoi, kun hän huomasi, että hänen äitiään laskutetaan pyykinpesusta.
– Pesen äitini pyykit, mutta silti siitä laskutetaan.
Häntä myös harmittaa, että vaatteita voi puuttua tai kaapissa on vieraita vaatteita.
Pirjon äiti on halvaantunut ja hänellä on muistisairaus. Pirjo sanoo, että äiti jää liian usein sänkyyn, sillä hoitajilla ei ole aikaa nostaa häntä sängystä pois.
Omahoitajaa hän ei ole nähnyt kuukausiin ja hoitajat vaihtuvat koko ajan.
– Retonkihovia mainostetaan virikkeellisenä paikkana, mutta toimintaa on todella vähän.
Toinen nimettömänä kommentoiva sanoo, että hoivakodin toiminta on passiivista säilytystä.
– Se on ihmisarvoa alentavaa.
Hänen mielestään hoivakoteja pitäisi valvoa paremmin ja tehdä niihin enemmän yllätyskäyntejä. Hän sanoo, että vanhukset ovat eriarvoisessa asemassa Forssassa, sillä toisissa hoivakodeissa työ sujuu.
– Tuntuu siltä, että osa hoitajista tulee töihin palkan takia. Olen sitä mieltä, että kiukkuiset ihmiset pitäisi saada pois alalta.
Pirjo lisää, että Retonkihovissa on monia hyviä hoitajia, mutta kiire tekee tehtävänsä heidänkin kohdallaan.
– Jos hoito olisi kodinomaisempaa, kaikki olisi hyvin, Pirjo uskoo.
Hänen mukaansa hyky on jo tehnyt yllätyskäyntejä hoivakotiin ja epäkohtia löytyi.
Hykyn vanhuspalveluiden palvelualuejohtaja Annukka Kuismin myöntää, että Retonkihovista on tullut negatiivista palautetta.
– Attendolla on toukokuulle asti aikaa antaa selvitys, joten en voi vielä kommentoida asiaa, Kuismin sanoo.
Hän kuitenkin lisää, että palautetta tulee kaikista hoivakodeista.
– Kritiikin määrä on viime aikoina kasvanut. Jos ongelmia tulee, ne pyritään selvittämään yksiköissä.
Kuisminin mukaan Retonkihovista tullut palaute koskee ruokahuoltoa, hoidon laatua ja lääkehoitoa.
Attendolla on 120 ikäihmisten hoivakotia eri puolilla Suomea.
Retonkihovin johtaja Marjo Lento on hämmentynyt negatiivisesta palautteesta.
– En allekirjoita laitosmaisuutta, Lento sanoo keskellä vappujuhlaa.
Hän tosin myöntää, että joka päivä on erilainen eikä kaikki aina suju ongelmitta.
Retonkihovissa on hänen mukaansa enemmän hoitajia kuin julkisella puolella, joten hoitajamitoitus on kohdallaan. Mutta toisaalta eläköityneitä on ollut paljon, joten vaihtuvuutta riittää.
– Olemme palkanneet yhden uuden sijaisen tänä keväänä.
Sairauspoissaolojakin on viime aikoina ollut paljon. Lenton mukaan sijaiset ovat kuitenkin pitkäaikaisia.
Lento toteaa, että he käyvät ajankohtaisia asioita läpi omaisten kanssa joka toinen kuukausi pidettävissä kerhoissa.
– Omaisten olisi hyvä myös muistaa, että asukkailla on itsemääräämisoikeus. Jos asukas ei halua osallistua toimintaan, niin emme voi häntä siihen pakottaa.
Lenton mukaan Retonkihovin hoitajat ovat sitoutuneita työhönsä, mutta jos asenteessa on ongelmia, niin siitä keskustellaan oman porukan kesken.
Lento vielä muistuttaa, että Attendo velottaa asukasta vain vuokrasta.
– Muun laskutuksen hoitaa hyky. FL

Asiasanat

Uusimmat

Näkoislehti

23.9.2020

Fingerpori

comic