Lounais-Häme

Värillä ei ole enää väliä pysäköidessä

“Pysäköintikiekossa on oltava etukansi ja sen takana pyörivä kiekko, joka näkyy etukannessa olevan aukon läpi.”

Näin määriteltiin pysäköintikiekko vuonna 1990 annetussa laissa. Myös muoto, sininen väri ja koko kuvattiin samassa lain kohdassa tarkkaan.

Uusi, kevennetty laki tuli voimaan viime vuoden joulukuussa. Uudistuneessa lainkohdassa kiekon kokoa, väriä, muotoa tai valmistusmateriaalia ei ole määritelty.

Kiekko saa olla nyt perinteinen sininen muovikiekko tai vaikkapa keltainen ja puinen. Kiekossa saa olla myös erilaisia tekstejä tai kuvia.

Forssan pysäköinnintarkastaja Asta Jaakkola on ottanut lainmuutoksen iloisena vastaan.

-Tosi ihana asia. Kiekon ulkonäkö ei ole avainkysymys, kunhan ihminen pystyy näyttämään ajan, jolloin on autonsa paikalle jättänyt, Jaakkola sanoo.

Monesta tavallisesta kaupasta sekä huoltoasemilta saa jo ostettua erilaisia ja erivärisiä kiekkoja, joista olisi aiemmin rapsahtanut pikavoitto tuulilasiin. Forssasta saa esimerkiksi mustia ja valkoisia muovikiekkoja, kiekkoja muumien kuvilla sekä erilaisilla teksteillä varustettuja puukiekkoja.

Yritykset ovat alkaneet hyödyntää lainmuutosta valmistamalla yrityksen omia pysäköintikiekkoja mainostamistarkoituksessa.

Parkkikiekon voi askarrella itsekin, kunhan se on tarpeeksi selkeä.

Erilaiset kiekot piristävät pysäköintitarkastajan päivää. Jaakkolan mukaan Forssassa ei ole kuitenkaan vielä näkynyt erityisen poikkeavia kiekkoja.

-Olen odottanut vielä enemmän värikkyyttä ja luovuutta. Saisi olla vieläkin hauskempia kiekkoja, Jaakkola nauraa.

Värikkäistä kiekoista on Jaakkolan mielestä ollut myös hyötyä käytännön tasolla.

-Punainen kiekko esimerkiksi on huikea, se näkyy paremmin kuin sininen kiekko. Värimaailman muuttuminen on vain positiivinen asia, se tuo raikkautta.

Jaakkolan ainoa toivomus parkkikiekkoihin liittyen on, että autoilijat eivät käyttäisi liian pieniä kiekkoja tai asettelisi kiekkoa niin, että se on vaikea nähdä auton ulkopuolelta.

Myöskään digitaalisista parkkikiekoista Jaakkola ei innostu, koska niitä on vaikea lukea tumman pohjavärin vuoksi.

Lain muutoksesta huolimatta paperille kirjoitettu saapumisaika ei ole hyväksyttävä parkkikiekko. Jaakkola on kuitenkin toiminut kirjoitettujen lappujen kanssa maalaisjärjen ja omantuntonsa mukaan ja katsonut välillä asian läpi sormien, jos asiakas on ollut vain kiireellisellä asialla ja saapumisaika on merkattu selvästi.

-Periaatteessa kirjoitettuja papereita ei saisi olla. Jos asiakkaalla ei ole ollut mitään muuta vaihtoehtoa, olen ajatellut, että paperilappu on parempi kuin ei mitään, Jaakkola kuvailee.

Muuta vaihtoehtoa ei ole ollut esimerkiksi tapauksessa, jossa asiakas oli ajanut parkkipaikalle suoraan autokaupasta. Uuteen autoon ei oltu vielä ehditty hankkia pysäköintikiekkoa.

-Olisi ihanteellista, jos autokaupassa annettaisiin jo kiekko käteen ja vaikkapa mainostettaisiin omaa liikettä samalla, Jaakkola ehdottaa.

Parkkikiekottomuudesta, venähtäneestä pysäköinnistä tai väärin pysäköimisestä Jaakkola kirjoittaa vuodessa hiukan yli 1000 rikesakkoa. Päiväkohtainen määrä vaihtelee paljon esimerkiksi tapahtumista ja viikonpäivästä riippuen. Lauantaisin on Jaakkolan mukaan yleensä enemmän sakotettavia kuin arkipäivisin.

Forssassa pysäköintivirhemaksu on 25 euroa, mikä on yksi Suomen halvimmista.

Yleisesti ottaen forssalaiset ovat Jaakkolan mukaan hyvin kuuliaisia ja tunnollisia parkkikiekon käyttäjiä. Eniten sakotettavaa on 19 vuotta työssään olleen Jaakkolan mukaan ydinkeskustassa.

-Tällä hetkellä eniten sakkoja tulee Sibeliuksenkadulla, jolla on eniten paikkojakin. Torikadulla ja Hämeentielläkin tulee myös jonkin verran, kuten myös Rajakadulla päin ja Tölön alueella, Jaakkola ynnää.

Forssan Prismalla sakkoja ei sen sijaan anneta, vaikka liikennemerkit osoittavat parkkialueen kiekkopaikoiksi.

-Prismalla ei toistaiseksi valvota pysäköintiä. Niin on sovittu, Jaakkola sanoo. FL

Kaupallinen yhteistyö

Uusimmat