Lounais-Häme Hämeenlinna

Vastaamo-kiristyksen kohteeksi joutunut Katleena Kortesuo: Yritys teki anteeksiantamattomia virheitä, eivät terapeutit

Katleena Kortesuo on yksi Vastaamo-kiristyksen tuhansista uhreista. Hän toivoo, että luottamusta psykoterapeutteihin ei menettäisi yhden yrityksen virheiden takia.
Katleena Kortesuo tarttui toimeen kiristysviestin saatuaan ja laati blogikirjoituksen, jolla hän yrittää auttaa muita samaan tilanteeseen joutuneita. Vastaamon toimintaa hän pitää anteeksiantamattomana ja blogissaan hän ennustaa yrityksen menevän konkurssiin. Arkistokuva. Kuva: Sara Aaltio
Katleena Kortesuo tarttui toimeen kiristysviestin saatuaan ja laati blogikirjoituksen, jolla hän yrittää auttaa muita samaan tilanteeseen joutuneita. Vastaamon toimintaa hän pitää anteeksiantamattomana ja blogissaan hän ennustaa yrityksen menevän konkurssiin. Arkistokuva. Kuva: Sara Aaltio

Hämeenlinnalainen viestinnän valmentaja ja tietokirjailija Katleena Kortesuo on yksi niistä kymmenistä tuhansista suomalaisista, joiden henkilö- ja potilastiedot varastettiin Psykoterapeuttikeskus Vastaamosta.

Kortesuo kertoi lauantai-iltana Instagramissa saaneensa kiristyskirjeen, jossa vaadittiin rahaa hänen tietojensa salaamisesta.

– Yleensä en käytä haastatteluissa tällaista kieltä, mutta nyt täytyy sanoa, että se vitutti, Kortesuo sanoo.

Kortesuo käänsi negatiivisen tunteen kuitenkin tekemiseksi ja jo puoli kolmelta yöllä hän julkaisi blogissaan kirjoituksen, jolla hän yrittää auttaa muita uhreja vahinkojen minimoimiseksi.

Blogikirjoitus on luettavissa osoitteessa eioototta.fi.


Uutinen jatkuu Instagram-viestin jälkeen

Kriisiviestintää ammatikseen tekevän Kortesuon mukaan Vastaamo on tehnyt useita anteeksiantamattomia virheitä viestinnässään.

– Tietomurto tuli tietoon syyskuun lopulla ja me uhrit saimme kuulla siitä ensimmäisen kerran median kautta lokakuun 22. päivänä. Miten on mahdollista, että siitä kerrottiin ensin medialle, Kortesuo kysyy.

Toinen virhe tapahtui yrityksen tavassa esiintyä julkisuudessa.

– Ison yrityksen on kohtuutonta profiloitua uhrina, kun sen asema on paljon parempi kuin nyt kiristyksen kohteiksi joutuneilla alaikäisillä, vakavasti mielenterveysongelmaisilla ja perheväkivaltataustaisilla asiakkailla.

Sunnuntaisessa Keskusrikospoliisin tiedotustilaisuudessa Kortesuo kertoo kiinnittäneensä huomiota miten suoraan kysymykseen siitä, kielsikö poliisi Vastaamoa kertomasta tietomurrosta asiakkailleen, ei vastattu.

Kiitosta sai uhreille tarjolla olevan tuen ja järjestöjen esittely.

 

Tietomurto oli Kortesuon mukaan vain osa pitkässä rikosten ketjussa, joka alkoi ilmeisesti jo riittävän tietoturvan laiminlyönnissä.

Kortesuo pelkää, että potilastietojen leviäminen saa alkuperäisen tietomurtajan lisäksi muutkin yrittämään kiristämistä julkisuuteen levinneillä tiedoilla. Identiteettivarkauksien yrityksiä tapahtuu varmasti.

– Riskinähän on vielä sekin, että sivulliset tulevat uteliaiksi ja lähtevät katsomaan tietoja, Kortesuo sanoo.

 


Moni voi pelätä menettävänsä perheensä, parisuhteensa, työpaikkansa tai harrastuksensa, jos luottamuksellisina pidetyissä terapiakeskusteluissa sanotut asiat tulevat julki.


 

Uhreille tilanne voi aiheuttaa suurta ahdistusta. Moni voi pelätä menettävänsä perheensä, parisuhteensa, työpaikkansa tai harrastuksensa, jos luottamuksellisina pidetyissä terapiakeskusteluissa sanotut asiat tulevat julki.

– Tärkeintä on, että jos tuntuu pahalta, niin asiasta pitää puhua jonkun läheisen tai ammattilaisen kanssa. Kaikkea ei saa vain säilöä sisälleen.

Hän toivoo pidättyväisyyttä myös tekijän jahtaamisessa ja lynkkausmielialassa. Kaikki tiedot asiasta tulisi luovuttaa asiaa tutkivalle poliisille.

 

Katleena Kortesuo kertoo käyttäneensä Vastaamon palveluita vain kerran ennen toiselle psykoterapeutille siirtymistä.

Hän kuitenkin avoimesti suosittelee psykoterapiassa käymistä. Vastaamon psykoterapeuttien hän toivoo kuitenkin siirtyvän muihin yrityksiin.

– Toivon todellakin, että yksikään potilas ei hylkäisi tärkeää hoitosuhdettaan. Tämä vuotohan ei ollut yhdenkään terapeutin syytä, vaan vika oli organisaatiossa, yrityksessä ja tietojärjestelmässä. FL

 

Lue myös: Oletko joutunut tietovuodon uhriksi? Täältä saat ohjeita ja tukea (25.10.2020)

Uusimmat

Näkoislehti

27.11.2020

Fingerpori

comic