Lounais-Häme

Vattenfallin asiakas laskutusmokasta: Melkein meni joulu pilalle

Suuri joukko energiayhtiö Vattenfallin asiakkaita sai hetken nauttia ilmaisesta sähköstä. Paluu arkeen koitti kuitenkin joulukuun puolivälissä, kun yhtiö laskutti saataviaan kerralla.

Parhaimmillaan – tai pahimmillaan – kerralla laskutettiin lähes kahden vuoden saatavia. Eräskin Forssan Lehden lukija sai useammasta hallinnassaan olevasta sähköliittymästä yhteensä tuhansien eurojen laskut.

Vattenfallilta kerrotaan, että virhe tapahtui vuoden 2016 alussa, kun yhtiö vaihtoi laskutusjärjestelmää. Jostain syystä vanhat asiakastiedot ovat siirtyneet puutteellisina uuteen järjestelmään, eikä laskutus ole käynnistynyt.

-Syy laskuttamatta jättämiseen on yksinomaan meidän. Pahoittelemme tapahtunutta syvästi. Jatkossa näin ei enää käy, lupaa Vattenfallin tiedotuspäällikkö Sirpa Aula yhtiönsä puolesta.

Aulan mukaan asiakkaat ovat saaneet takautuvat laskut joulukuun puolivälissä. Yksittäisiä laskuja saattaa yrityksen mukaan vielä lähteä. Sähkönmyyntiehtojen mukaan yhtiöllä on oikeus laskuttaa asiakkaitaan kolme vuotta takautuvasti.

 

Useampi lukijamme kertoi hämmentyneensä jättilaskuista. Paperilaskun yhteydessä ei saapunut erillistä saatekirjettä, eikä laskussa selitetty tapahtunutta sen kummemmin.

-Melkein meni joulu pilalle, sanoo eräs toinen ison laskun saanut asiakas.

Vattenfallin Aula neuvoo ottamaan yhteyttä yhtiön asiakaspalveluun, jos lasku ihmetyttää.

-Ymmärrämme erittäin hyvin, että tilanne saattaa olla asiakkaittemme kannalta vaikea. Myönnämme näille laskuille mielellämme lisää maksuaikaa, Aula vakuuttaa.

Aulan mukaan virheen yhtiölle aiheuttamista vahingoista suurin on imagohaitta. Hänen tietojensa mukaan yksikään asiakas ei kuitenkaan ole perunut asiakkuuttaan virheen vuoksi.

-Lähtökohtaisesti laskutus on laskuttavan yrityksen vastuulla, eikä asiakkaan pidä huolehtia siitä, tulevatko laskut ajallaan. Mikäli joku kuitenkin huomaa, että laskutuksessa on puutteita, on siinä vaiheessa järkevää ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme, Aula opastaa.

Yksi Forssan Lehden tavoittama yhtiön asiakas kertoo saaneensa erittäin ystävällistä palvelua otettuaan yhteyttä Vattenfallin asiakaspalveluun. Hänen mukaan yhtiö myönsi hyvin auliisti lisää maksuaikaa saataviensa maksamiseksi. FL

 

Uusimmat

Fingerpori

comic