Lounais-Häme

Väylä Venesillalle tuli tarpeeseen Tammelassa

– Portaantiellä ajetaan autoilla vaarallisen kovaa vaikka osuudella on nopeusrajoitus asetettu 60 kilometriin tunnissa. Kevyen liikenteen väylän myötä lapset voi ottaa mukaan hevosia laitumelle katsomaan. Myös Venesillalle on mukava tulla porukalla, kun tietää väylän olevan nyt turvallinen, Hanna Uosukainen sanoo.

Lamalassa asuvilla Uosukaisilla on hevosia laitumella reitin varrella. Hän sanoo olevansa kohtalaisen ahkera pyöräilijä, johon kannustaa myös Ekku-koiran ulkoiluttaminen.

-Idea kevyen liikenteen väylän jatkamisesta Portaan kylään saakka on kannatettava. Ihmettelen vain miten väylä saadaan kulkemaan Saarensalmen sillan kohdalla, Uosukainen toteaa.

Tammelan tekninen johtaja Hannu Jalava sanoo nyt käyttöön otetun väylän maksaneen kunnalle kaikkiaan hieman yli 600 000 euroa.

Työn urakoi lähinnä kevään kuluessa Forssan Ympäristöurakointi oy. Jalava sanoo Uudenmaan elyn maksavan reitin varren maanomistajille korvaukset maanmittauslaitoksen esityksestä maiden haltuunotosta. Maksatus tapahtunee lomien jälkeen.

 

Tammelassa on käsittelyssä sosialidemokraattisen valtuustoryhmän aloite kevyen liikenteen väylän rakentamisesta Portaan koulun ja Härkätien välille. Jalava sanoo suunnitelmien olevan jo valmiina, mutta väylän jatkamisesta ei ole päätöstä.

Konsulttiselvitysten mukaan väylän jatkamisen kustannukset olisivat Portaaseen saakka Venesillalta noin 1,7 miljoonaa euroa.

Kunnanjohtaja Kalle Larsson sanoo, että tällaisia rahoja kunnalla ei ole tähän tarkoitukseen lähivuosina. Rahoituksen painopiste on mahdollisen yhtenäiskoulun toteuttamisessa. Näin väylän rahoitus ja toteuttaminen saisivat odottaa pitkälle ensi vuosikymmenen puolelle.

Larsson sanoo kutsuvansa elokuussa palaveriin Tammelaan seutukunnan maansiirtoyrityksiä pohjanmaalaisen toteuttamismallin käytöstä. Larssonin mukaan Pohjanmaalla on seudullisesti rakennettu väyliä niin, että kunta maksaa tarveaineet ja maansiirtoyritykset tekevät työn talkoina.

 

Larsson toteaa Suomen olevan kevyen liikenteen väylien rakentamisessa selkeästi jäljessä keskieurooppalaisesta tasosta.

Larssonin mukaan kevyen liikenteen väylät ovat tutkimusten mukaan kuntalaisen silmissä jopa ratkaisevia viihtyvyystekijöitä. Ne lisäävät tehokkaat asumistyytyväisyyttä johonkin alueeseen. Samoin niiden puuttuminen näkyy viihtyvyysarvioissa.

-Uskon, että Venesillan kävijämäärä tulee kasvamaan tänä vuonna tuntuvasti kevyen liikenteen väylän toteutumisen myötä. Työtä on kuitenkin vielä paljon tekemättä, Larsson sanoo. FL

 

Aiheesta aiemmin: 

https://www.forssanlehti.fi/uutiset/35993-pyorailijat-turvallisemmin-kohti-porrasta

Uusimmat