Lounais-Häme Lounais-Häme

Veneilyn säännöt ovat iskostuneet hyvin lounaishämäläisten veneilijöiden mieliin: vesillä liikutaan entistä turvallisemmin

Vesiliikenteessä sattuneet ylilyönnit ovat vähentyneet viime vuosina, vaikka veneilyä harrastavien määrä on kasvanut.
Veneilyä harrastava Anton Rissanen on oppinut veneilyyn liittyvät säännöt ja käytännöt isältään. Rissasen mukaan Lounais-Hämeen vesistöissä veneily on turvallista ja sääntöjen rikkojiin törmää harvoin. Kuva: Lassi Puhtimäki
Veneilyä harrastava Anton Rissanen on oppinut veneilyyn liittyvät säännöt ja käytännöt isältään. Rissasen mukaan Lounais-Hämeen vesistöissä veneily on turvallista ja sääntöjen rikkojiin törmää harvoin. Kuva: Lassi Puhtimäki

Veneilyn suosio on kasvanut. Liikenne- ja Viestintäviraston Traficomin mukaan Kanta-Hämeessä ensirekisteröitiin veneitä kevään aikana 53 kappaletta. Ensirekisteröintien määrä on kasvanut viime vuodesta maakunnan alueella noin 15 prosenttia. Tällä hetkellä suosituin venetyyppi on moottorivene.

Veneilyn kasvattaessa suosiotaan myös turvallinen vesillä liikkuminen on saanut osakseen enemmän huomiota. Kesäkuun alussa voimaan tullut uusi vesiliikennelaki kokoaa yhteen vesiliikenteeseen liittyvät säännöt ja liikennemerkit. Uusi vesiliikennelaki velvoittaa vesille lähtijät nimeään veneelle päällikön, joka vastaa venekunnan turvallisuudesta.

– Venekunnan päällikkö voi olla kuka tahansa, jolla on riittävä ikä, taito veneilyyn sekä vastuullisen veneilijän asenne. Epäselvissä tapauksissa veneen päällikön oletetaan olevan veneen rekisteriin merkitty omistaja tai haltija, joka voi omalla toiminnallaan vaikuttaa veneen kulkuun, neuvoo erityisasiantuntija Kimmo Patrakka Traficomin tiedotteessa.

Poliisi valvoo vesilläkin

Vesiliikenne on rauhoittunut viime vuosien aikana. Ruorijuoppojen määrät ovat vähentyneet ja veneilyyn liittyviä sääntöjä noudatetaan aiempaa tarkemmin. Viime viikolla Hämeen poliisi suoritti Tammelan Pyhäjärvellä ja Kuivajärvellä vesiliikenteen valvontaa. Valvonnan aikana veneilijöiltä otetaan puhalluskoe ja tarkistetaan, että jokaisella vesillä liikkujalla on pelastusliivit.

– Pysäytimme valvonnan aikana 12 venettä. Sakkoja ei tarvinnut kirjoitella, sillä kaikilla oli vaadittavat varusteet kunnossa ja puhalluskokeet näyttivät nollaa. Tuntuu, että veneilijät kiinnittävät nykyään enemmän huomiota turvallisuuteen, vanhempi konstaapeli Antti Mustjoki toteaa.

Poliisi valvoo vesijeteillä liikkuen vesiliikennettä Lounais-Hämeessä muutamia kertoja vuodessa. Lisäksi partioilla on tarvittaessa käytössään Buster-vene.

Mustjoen mukaan suurin osa vesillä tapahtuvista rikkomuksista johtuu tietämättömyydestä. Vanhempi konstaapeli muistuttaa, että turvallisuutta luodaan yhdessä.

– Oman toiminnan seuraamuksia kannattaa aina miettiä vesillä liikkuessa. Esimerkiksi äänentasoon ja syntyvien aaltojen korkeuteen tulee kiinnittää huomiota, hän muistuttaa.

Yksi törttöilijä leimaa helposti kaikki veneilijät

Forssan Veneseura Riento ry:n puheenjohtaja Kari Suorannan korviin kantautuu harvoin negatiivista palautetta Loimijoella sekä Pyhä- ja Kuivajärven alueilla liikkuvista veneilijöistä. Puheenjohtaja kuitenkin muistuttaa, että harrastajajoukkoon mahtuu aina joku, joka ei välitä yhteisistä säännöistä.

– Yksi törttöilijä leimaa turhan helposti kaikki veneilijät samanlaisiksi. Useimmiten Lounais-Hämeen vesistöissä kaahaileva veneilijä on ulkopaikkakuntalainen eikä kuulu veneseuraan, Suoranta harmittelee.

Loimijoen ympäristössä veneilijän keskeisimpiä sääntöjä ovat nopeusrajoitukset. Myös peräaallon muodostuminen on kiellettyä.

– Yksi tyypillinen virhe Loimijoen vesiliikennemerkkejä tulkittaessa on se, että sekoittaa nopeuden yksiköt solmu ja kilometrinopeus toisiinsa. Silloin voi ajaa tietämättään liian lujaa tulkintavirheen vuoksi, Suoranta tiivistää.

Veneilyn taidot haltuun isän opissa

Forssalainen Anton Rissanen on harrastanut vesillä liikkumista kymmenen vuotta. Ensin Rissanen ajoi vesijetillä, mutta innostus kasvoi niin suureksi, että hän päätti hankkia yhteisen veneen veljensä kanssa.

– Olen oppinut isältäni lähes kaikki veneilyyn liittyvät tiedot ja taidot. Olen kasvanut veneilyn parissa, joten siitä on ollut helppoa tehdä oma harrastus. En ole käynyt mitään koulutusta lajiin, vaikka sellaisiakin järjestetään, Rissanen toteaa.

Forssalaisveneilijän mukaan Lounais-Hämeen vesistöt ovat veneilijän näkökulmasta turvallisia. Veneilijöiden etikettiin kuuluu Rissasen mukaan se, että toisia vesillä liikkujia kunnioitetaan ja autetaan.

– Vielä ei ole tullut vastaan sellaista örveltäjää, jonka toiminnan takia olisin pahoittanut vesillä mieleni. Kun pitää järjen päässä, kaikilla on veneilyn parissa mukavaa, Rissanen summaa. FL

Anton Rissanen on harrastanut veneilyä 10 vuotta. Pääasiassa hän liikkuu veneellään Loimijoen sekä Pyhä- ja Kuivajärven alueilla.
Anton Rissanen on harrastanut veneilyä 10 vuotta. Pääasiassa hän liikkuu veneellään Loimijoen sekä Pyhä- ja Kuivajärven alueilla.

Turvallisesti vesillä

Suomessa moottori- tai purjeveneen kuljettamiseen ei vaadita veneajokorttia. Kuljettajalla tulee kuitenkin olla riittävä ikä, kyky ja taito ohjata venettä.

Veneen pakollisia varusteita ovat pelastusliivit jokaiselle veneilijälle, äyskäri tai pilssipumppu. Lisäksi veneen koosta riippuen tarvitaan airot, mela tai ankkuri. Moottoriveneissä tulee olla myös toimiva käsisammutin.

Veneelle tulee aina nimetä päällikkö, joka vastaa venekunnan turvallisuudesta. Päällikön tehtäviin kuuluu muun muassa sääolosuhteissa tapahtuvien muutosten tarkkailu ja veneen kunnosta huolehtiminen.

Vesiliikennejuopumuksen promilleraja on yksi promille. Venettä ei saa kuitenkaan kuljettaa pienemmässä humalassa, jos se vaarantaa muiden tai oman turvallisuuden.

Uusimmat

Näkoislehti

10.8.2020

Fingerpori

comic