Lounais-Häme Forssa

Verkkokauppa voi olla kivijalalle uhan sijasta mahdollisuus: Forssalaisliikkeissä verkkokauppa on otettu lisäpalveluksi

Yhä useampi kivijalkaliike tarjoaa myös verkkokaupan palveluja. Forssalaisliikkeissä verkkokauppaa hyödynnetään vaihtelevasti ja verkkokaupan taloudellinen merkitys on yleensä pientä.
Leather Heavenin väki kuvaa nettikauppansa tuotteet pääosin itse. Yrittäjä Timo Ilmonen asettelee headwrap-päähinettä mahdollisimman edustavaan kulmaan. Kuva: Tapio Tuomela
Leather Heavenin väki kuvaa nettikauppansa tuotteet pääosin itse. Yrittäjä Timo Ilmonen asettelee headwrap-päähinettä mahdollisimman edustavaan kulmaan. Kuva: Tapio Tuomela

Leather Heavenissa uskotaan pyhään kolminaisuuteen.

– Verkkokauppa, tapahtumamyynti ja kivijalkaliike. Kaikkia tarvitaan, jokainen tukee ja vahvistaa toistaan, yrittäjä Timo Ilmonen Leather Heavenista tiivistää.

Leather Heaven on ollut verkkokaupan etujoukoissa, sillä ensimmäinen viritelmä otettiin käyttöön vuonna 2000.

– Olimme parhaimmillaan Postin Top10-lähetyslistalla. Tuolloin elettiin Elloksen ja Hobby Hallin aikaa, ei ollut suuria kansainvälisiä toimijoita, Ilmonen toteaa ja arvelee nykyisen “sijoituksen” olevan Top10 000:ssa.

Leather Heavenille verkkokauppa on merkittävä osa liiketoimintaa ja paikkaa eritoten kivijalan heikompia kuukausia. Valtaosassa muita forssalaisliikkeitä verkkokauppa on osa toimintaa ilman varsinaista taloudellista merkitystä.

Kello-Nyströmissä verkkokauppa kilisee yleensä päivittäin, Forssan Liivikeskuksessa ja Hannun Kellossa verkkokaupankäynti on suhteellisen vähäistä, ennemmin viikoittaista kuin päivittäistä.

“On oltava siellä, missä asiakkaatkin”

Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen arvioi, että yhä useampi kivijalkaliike harjoittaa myös verkkokauppaa.

– Tutkimustuloksia ei ole, mutta kivijalkakauppojen verkkomyynti lisääntyy. On oltava siellä, missä asiakkaatkin.

Samaa toteaa Kello-Nyströmin Makreeta Nyström-Tuomola.

– Verkkokauppa on kuin nykyajan näyteikkuna. Ennen tehtiin mielikuvaostoksia ikkunoiden takana, nyt valikoimaa tarkastellaan netissä.

Kello-Nyströmin verkkokauppa osoittaa kasvua, mutta Nyström-Tuomola kokee verkkokaupan yhä täydentäväksi palveluksi.

– Netin kautta haetaan usein etukäteistietoa valikoimista, mikä voi säästää asiointiaikaa. Kuluttaja haluaa yleensä pidellä tuotteitamme käsissään.

Myös Liivikeskuksen Anu Niemi näkee verkkokaupan lisäpalveluna, josta asiakas saa hinta- ja tuotetietoa.

– Verkkokaupan rakentaminen oli työlästä, mutta sen ylläpito menee tuossa sivussa.

– Meillä on käytössä myös verkkokaupan “välimuoto”. Osa asiakkaistamme valitsee tuotteet netistä, mutta eivät halua tilata verkosta. Ilmoitamme asiakkaalle tili- ja viitenumerot, ja kun raha näkyy tilillä, lähetämme tuotteen, Niemi kertoo.

Anu Niemi on hoitanut verkkokauppaa kivijalkaliikkeessään noin kahdeksan vuoden ajan. Kuva: Lassi Puhtimäki
Anu Niemi on hoitanut verkkokauppaa kivijalkaliikkeessään noin kahdeksan vuoden ajan. Kuva: Lassi Puhtimäki

Verkossa kuluttajan mahdollisuudet ovat rajattomat

Forssalaisyrittäjien verkkokaupankäynnin vaihtelevuus ilmentää yleistä kuvaa. Kaupan liiton Loikkanen kertoo, että yrittäjät rakentavat verkkokaupasta omannäköistään.

– Osalle yrittäjistä riittää kotisivut, osa rakentaa verkkosivut verkkomyynnin ehdoilla.

– Viestimme kentälle, että jollain tavalla netissä tulisi näkyä. Vielä voi pärjätä ilman verkon apua, mutta mikä on tilanne kymmenen vuoden päästä? Neuvoja on saatavilla ja suhteellisen halpoja kokonaispaketteja, Loikkanen rohkaisee.

Verkkokaupan jatkuvan kasvun polttoneste on mahdollisuus hankkia melkein mitä vain. Mahdollisuudet ovat rajattomat. Paikallisliikkeiden verkkokattaus sisältää yleensä valtaosin samat tuotteet, mitä kivijalkaliike pienillä ekstroilla.

– Lisänä on ketjun suosituimpia tuotteita ja uutuuksia, Nyström-Tuominen kertoo.

Hannun Kellolla on muita suppeampi linja, sillä he erottuvat omimmilla tuotteillaan.

– Emme lähde kilpailemaan suurten myyjien kanssa. Meillä on verkkokaupan puolella vain Atlantic-kellot, joita maahantuomme, omat korumme ja Hannun perushuoltamat vintage-kellot, Hannun Kellon osaomistaja ja myyjä Raili Mäkinen kertoo.

Mitä vähemmän palautuksia, sen parempi

Verkkokaupan vitsauksena ovat palautukset. Forssalaisliikkeet selviävät tältä osin vähällä. Kun kansainvälisessä verkkokaupassa palautusprosentit ovat jopa 50:n yläpuolella, Leather Heavenissa liikutaan noin kymmenen prosentin tuntumassa. Anu Niemi muistaa tältä vuodelta vain kaksi palautusta.

– Palautusten määrään voi vaikuttaa pienillä nikseillä. Mutta kiitos asiakkaillemme vastuullisuudesta, joka ei ole jäänyt puheiden tasolle, Leather Heavenin Ilmonen toteaa.

Nyström-Tuomola muistuttaa vielä, että ostos suomalaisesta verkkokaupasta on aina myös suomalaisen elinkeinoelämän tukemista.

– Mutta tarkkana kannattaa olla. Monen suomalaiseksi naamioituneen verkkokaupan kotimaa on ihan jokin muu. FL

Fingerpori

comic

Näkoislehti

24.1.2020

Uusimmat