Lounais-Häme

Verohallinto vastaa: Veronmaksajien Keskusliiton huoli on turha

Paperilla veroilmoituksensa palauttava saa palautuskuoren pyytämällä.

Verohallinto pitää turhana Veronmaksajien Keskusliiton ilmaisemaa huolta siitä, että sähköinen asiointi olisi henkilöasiakkaille ainoa tapa hoitaa veroasiat.

Verohallinto korostaa, että jos veroilmoitukset tiedot ovat jo valmiiksi oikein, ei veroilmoitusta tarvitse palauttaa ollenkaan. Jos veroilmoitukseen on täydennettävää tai korjattavaa, voi veroilmoituksen palauttaa joko sähköisesti tai paperilla.

Verohallinto ohjaa asiakkaita sekä sähköisessä asioinnissa että paperilla ilmoittamisessa. Veroilmoituksen uusia liitelomakkeita voi tulostaa vero.fi-sivuilta. Vanhoja, aikaisempien vuosien veroilmoitusten liitelomakkeita ei voi käyttää.

Liitelomakkeita ja tarvittaessa myös palautuskuoren asiakas saa myös puhelimitse Verohallinnon palvelunumeroista tai hakemalla verotoimistoista.

 

Verohallinnon henkilöverotuksen ohjaus- ja kehittämisyksikön ylitarkastaja Hilkka Pelander muistuttaa, että sähköisen asioinnin lisääminen on myös yhteiskunnalle taloudellinen kysymys.

– Vaikka Verohallinto ei tänä vuonna lähetä automaattisesti palautuskuorta veroilmoituksen mukana 5,4 miljoonalle asiakkaalle, saa paperilla veroilmoituksensa palauttava asiakas edelleen palautuskuoren pyytämällä. Noin 4,8 miljoonaa palautuskuorta jää kuitenkin lähettämättä niiden osalta, joiden ei tarvitse lainkaan palauttaa veroilmoitusta tai jotka tekevät sen verkossa, hän viestittää.

 

Verohallinto on tälle vuodelle uudistanut henkilöasiakkaille lähetettävän esitäytetyn veroilmoituksen.

Veroilmoitus sisältää samat tiedot kuin aiemminkin, mutta näyttää erilaiselta kuin ennen. Veroilmoituksen antaminen paperilla on myös muuttunut.

Sähköisesti veroilmoituksen voi antaa OmaVero-palvelussa, jonka Verohallinto avasi marraskuussa 2018 myös henkilöasiakkaiden käyttöön. Henkilö voi myös valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan veroasioita OmaVerossa. Esimerkiksi lähiomainen voi tehdä veroilmoituksen hänen puolestaan.

Veroilmoituksella on valmiina mm. eläkelaitosten ilmoittamat eläketulot ja työnantajien ilmoittamat palkkatulot.

Kaikista esitäytetyn veroilmoituksen saavasta asiakkaasta noin 1,4 miljoonaa palauttaa veroilmoituksen korjattuna tai täydennettynä.

Tyypillisimpiä syitä veroilmoituksen täydentämiseen ovat palkansaajien tekemät erilaiset vähennysvaatimukset, kuten asunnon ja työpaikan väliset matkakulut. Veroilmoituksen palauttaneista noin 60 % antaa veroilmoituksensa verkossa.

Paperilla veroilmoituksen palauttaa noin Verohallinnon 600 000 asiakasta.

Lue Veronmaksajain Keskusliiton kannanotto kokonaisuudessaan tästä:

Veronmaksajien Korpela: Sähköinen veroilmoitus ainoana vaihtoehtona ei ole reilua

Uusimmat