Lounais-Häme

Vesikatkoista kilahtavat myös tekstarit

 

Tammelassa sattuneet useat vesikatkot saivat kuntalaiset hermostumaan. Ärsytystä nosti myös se, ettei kunnan tiedottaminen kunnan verkkosivujen ja sosiaalisen median kautta tavoita kaikkia.

Tammelan tekninen johtaja Hannu Jalava toteaa, että tekstiviestipalvelusta on keskusteltu.

– Sitä on pidetty aika hintavana. Ongelmana on, ettei vesilaitos tuota. Jos nostamme veden hintaa, ihmiset säästävät, eikä laitos tuota sittenkään. Täytyy miettiä kustannuksia, mutta kyllä se tässä tulee pohdittavaksi.

Puntarissa Tammelassa on myös vanhan rantalinjan saneeraus. Paineenvaihteluista alueella kärsinyt putki halkesi viimeksi puolentoista metrin matkalta. Katkoja aiheutti huonosti toiminut taajuusmuuttaja, joka sääti vedenpainetta suoraan pumpuista, kun vesitorni ei ole katon kunnostuksen vuoksi käytössä.

Suunnitelmissa on asentaa hälytysjärjestelmä tornin vedenpinnan lisäksi myös painepuolelle, jotta vastaavat ongelmat eivät yllättäisi.

Jokioisten kunnan vesihuoltolaitoksella ja Humppilan Vesihuollossa on käytössä sama verkkotietojärjestelmä, joka sisältää myös tekstiviestiominaisuuden.

– Jos tiedämme vuodosta, maalaamme järjestelmässä vesijohtokartasta alueen, jonne vuoto vaikuttaa. Näin saamme lähetettyä tiedon suoraan niille ihmisille sillä alueella, sanoo Jokioisten kunnaninsinööri Kari Tasala.

Forssan vesihuoltoliikelaitoksella on oma tekstiviestipalvelujärjestelmänsä.

Ypäjän tekninen johtaja Jouko Käkönen toteaa, että tekstiviestipalvelun käyttöönotto on Tammelan tapaan mietinnässä.

Suomen vesilaitosyhdistyksen apulaisjohtaja Mika Rontu arvioi, että tekstiviestien käyttö on yleistymässä. Tekstiviestien hintaa hän pitää pienenä, jos kyse on elintärkeästä tiedosta.

– Monet vesihuoltolaitokset ovat alkaneet ottaa sitä käyttöön. Uskoisin, että se lisääntyy vuoden, parin sisällä entisestään.

– Se on erinomainen keino lähestyä asiakkaita mahdollisissa ongelmatilanteissa.

– Se ei missään tapauksessa poista muiden tiedostuskanavien käyttötarvetta. Se täydentää kaikkia muita keinoja. Tiedot eivät valitettavasti tavoita kaikkia, mutta kännykkä on monella mukana ja tieto saadaan perille nopeasti ja varmasti.

Tekstiviestipalvelun etuna on se, että asukas voi saada tiedon kännykkäänsä eikä se jää esimerkiksi rivitaloissa tai kerrostaloissa isännöitsijän levitettäväksi. Sekään ei kuitenkaan tavoita kaikkia alueella asuvia eikä varsinkaan vierailijoita.

Vesihuoltolaitosten kriisiviestintäohje painottaa, että viestintään on valmentauduttava ja valmistauduttava etukäteen. Vastuuhenkilöiden puhelinnumerot ja varahenkilöt on oltava tiedossa.

Median käyttö on ohjeen mukaan useimmiten paras tapa saada häiriötilanteissa asiakkaille riittävän nopeasti ja tehokkaasti.

Erikseen on tiedotettava erityisasiakkaille: sairaaloille, terveyskeskuksille, kouluille, päiväkodeille, vanhustentaloille, suurille eläintiloille ja vedestä riippuvaisille teollisuusyrityksille. FL

 

Näkoislehti

27.9.2020

Fingerpori

comic