Lounais-Häme

Vesilaitokset siirtymässä hitaasti vesimittareiden etäluentaan

Digitaalisten vesimittarien etäluentaa saadaan Hämeenlinnassa vielä odotella. Hämeenlinnan Seudun Vesi selvittää parhaillaan erilaisia etäluentamahdollisuuksia, mutta suunnittelupäällikkö Jarno Laine korostaa, ettei minkäänlaisia hankintapäätöksiä ole tehty.

 

Kiinteistöjen omistajat odottavat digitalisaatiota, joka mahdollistaisi myös vuotohälytysjärjestelmien käyttöönoton.

Vesilaitosten rooliin hälytysjärjestelmät eivät nykyisten sopimusten pohjalta kuitenkaan sovi. Forssan vesihuoltoliikelaitos käyttää etäluentaa, muttei tarjoa hälytyspalveluja.

Forssassa oli koko maan ensimmäinen vesilaitos, joka siirtyi vesimittarien etäluentaan jo kolme vuotta sitten. Toistaiseksi valtaosa laitoksista käyttää edelleen mekaanista vesimittaria, jonka lukeman asiakas ilmoittaa vesilaitokselle.

Vesilaitoksille vesimittarit ovat kulutuksen seurannan väline laskutusta varten. Jos vesilaitos alkaa seurata vuotohälytyksiä ja välittää niitä asiakkaille, esiin nousevat vastuukysymykset.

 

Forssan vesihuoltoliikelaitoksen toimitusjohtaja Kimmo Paakkonen toteaa, ettei vesilaitos nykyisten sopimusten nojalla olisi vastuussa, jollei asiakas jostakin syystä saisi vuotohälytystä.

-Jos alkaisimme jakaa vuotohälytyksiä, vastuukysymys nousisi esiin, Paakkonen sanoo.

-Erilaisten lisäpalvelujen ja -hälytysten kytkeminen digitaaliseen etäluentajärjestelmään on mahdollista, mutta se edellyttää uusien toimitus- ja sopimusehtojen laatimista, Paakkonen sanoo.

Paakkonen muistuttaa kiinteistön omistajan omasta vastuusta pitää kiinteistön vesi- ja viemäriverkko kunnossa. Asiakkaan on syytä myös aktiivisesti tarkkailla vesimittaria.

 

Vesilaitosten selvitellessä ja valmistellessa digitalisaatiota, etäseurannan ja hälytysjärjestelmän tarve on synnyttänyt uuden palvelun.

Lähes 5 500 kiinteistöä on parissa vuodessa ottanut käyttöön kiinteistöjen energianhallintayritys Enveran kehittämän kulutusseurantapalvelun. Yrityksen toimitusjohtaja Henri Kajula kertoo esimerkiksi Senaatti-kiinteistöjen sekä rakennusliike Firan ottaneen palvelun käyttöön osassa kiinteistöjään.

-Meidän palvelumme idea on, että kamera kuvaa perinteistä mekaanista vesimittaria ja lähettää kuvan pilvipalveluun. Tieto muutetaan digimuotoon, analysoidaan ja asiakas saa vikatilanteessa hälytyksen ajantasaisesti, Kajula kuvaa.

Yrityksellä ei vielä toistaiseksi ole omakotitaloja asiakkainaan. Omakotitaloissa joudutaan edelleen odottamaan, miten vesilaitokset päättävät hyödyntää digitaalisten vesimittarien antamaa tietoa.

– Olisi täysin mahdollista laatia veden älymittausta hyödyntävä sopimusmalli, jossa vesilaitos hoitaisi perinteisen tehtävänsä ja me tarjoaisimme hälytysjärjestelmän lisäpalveluna, Kajula sanoo.

Kun nykyään mekaaninen vesimittari luetaan vain kuukausittain tai pahimmillaan neljästi vuodessa, moni taloyhtiön tai omakotitalon putki ehtii vuotaa pitkään ennen kuin vahinko paljastuu.

Kajula kertoo johtavien vakuutusyhtiöiden hyvittävän vesivahinkojen omavastuuosuuksia kiinteistöissä, joissa käytetään vuotohälyttimiä. HÄSA

 

Uusimmat